Duurzaamheidstip: Stop het nutteloos gesluimer met een schakelklok

5 september 2023

Werk jij in een lab met veel apparatuur? Dan is het een idee om deze aan te sluiten op schakelklokken. Zo weet je zeker dat alle apparatuur netjes uitgaat op het moment dat de werkdag voorbij is, wat voor een hoop energiebesparing kan zorgen. Apparatuur in sluimerstand blijft immers nog altijd doortikken op de meter. Tel maar op als dit elke avond en elk weekend gebeurt.

Anneloes zette schakelklokken in voor haar lab, waar zij werkt als analist, toen ze merkte dat zij en andere medewerkers nog wel eens vergaten een apparaat uit te schakelen als de werkdag over is. "Begrijpelijk, want je bent de hele dag geconcentreerd bezig geweest en wil graag naar huis. Dan vergeet je wel eens wat. Het inzetten van de schakelklokken kostte natuurlijk even tijd, maar nu heeft elk apparaat zijn eigen klok. Het geeft een fijn gevoel zeker te weten dat alles echt uit staat aan het einde van de dag en de week."

Ga jij ook slim om met energie?

Universiteit Leiden doet er alles aan om zo veel mogelijk energie te besparen. Op de medewerkerswebsite vind je meer informatie over de lopende energiecampagne en handige bespaartips. Kom jij graag in contact met collega’s die zich inzetten voor een duurzame universiteit? Word dan lid van de Teams-omgeving van het duurzaamheidsnetwerk.