Het Jaargesprek: vereenvoudigd & vernieuwd

12 september 2023

Onze faculteit heeft het afgelopen jaar geëxperimenteerd met een nieuwe vorm van beoordelen door middel van de pilot Het Jaargesprek. In de periode november 2022 t/m januari 2023 hebben medewerkers en leidinggevenden van onze faculteit hiermee ervaring opgedaan, vervolgens hebben we deze ervaringen opgehaald en feedback gevraagd. Daarmee hebben we de formulieren en hulpmiddelen verder verbeterd.

In mei berichtten we jullie al dat we als faculteit de nieuwe werkwijze blijven continueren. Het is de bedoeling dat de hele Universiteit Leiden in de loop van 2024 overgaat op een nieuwe werkwijze.

Wat is er veranderd?

• Het jaarverslag en gespreksverslag zijn samengevoegd, zodat alles nu in één document te vinden is.
  • De PDF invulformats hebben plaats gemaakt voor Word versies;
  • De procedure en formulieren voor het startgesprek zijn uitgewerkt;
  • De formulieren sluiten beter aan op loopbaan- en promovendibeleid;
  • De documenten sluiten beter aan op ontwikkeling in lijn met doelen als Erkennen & Waarderen, (persoonlijk) leiderschap, etc.;
  • Er is ruimte om concrete werkafspraken te bespreken zoals m.b.t. verlof/ jaarafspraken/ aanstellingsomvang, etc.

Waar kan ik de nieuwe formulieren vinden?

Je kunt de nieuwe formulieren en hulpmiddelen (in Nederlands en Engels) vinden op; Startgesprek en Resultaat- en Ontwikkelingsgesprek. Je vindt hier onder andere;

• Formulier verslag Jaargesprek (voor OBP, WP en promovendi);
  • Formulier verslag Startgesprek (voor OBP en WP);
  • Checklists die je helpen het (start)gesprek goed voor te bereiden (voor medewerkers en leidinggevenden);
  • Gesprekskaarten met inspirerende voorbeeldvragen die je kunt stellen tijdens het gesprek.

Wat moet ik doen?

1. Als je een Jaargesprek gaat voeren met een medewerker of voor jezelf, kijken op de website en download het juiste formulier;
  2. Hier vind je de checklists die je helpen in de voorbereiding van het gesprek, bekijk deze goed.
  3. Nadat het gesprek heeft plaatsgevonden bereiken de leidinggevende en medewerker overeenstemming over het verslag. Vervolgens upload de leidinggevende het verslag in Selfservice.

Waar kan ik om hulp vragen?

• Gesprekshulp

Wil je iets bespreken in het Jaargesprek met je leidinggevende of je medewerker, maar weet je niet goed hoe? Schakel de gesprekshulp in. Met behulp van een gerichte 1 op 1 coachingssessie maak je een plan. Het inschakelen van de gesprekshulp is laagdrempelig en gratis.

• Training Het Goede Gesprek

Ben je leidinggevende en wil je graag wat meer handvatten in hoe je een open en ontwikkelingsgericht gesprek kunt voeren? Schrijf je in voor de training “Het Goede Gesprek”. Je kunt je nog aanmelden voor de training van 14 november 2023.

• HR adviseur

Heb je vragen over de procedure of de formulieren van het Jaargesprek of wil je graag even sparren? Neem contact op met je HR adviseur.

• PSSC Servicepunt

Heb je vragen over Self service of ervaar je technische problemen? Neem dan contact op met het servicepunt van het PSSC.

Suggesties ter verbetering?

We blijven natuurlijk benieuwd naar jullie ervaringen en feedback. Wil je hier iets over delen? Neem dan contact op met; Marijn Stipdonk.