Onderzoek naar Open Science-praktijken aan de Universiteit Leiden: doe mee!

22 november 2023

Bij de Universiteit Leiden werken we eraan om van Open Science de norm te maken. Dit betekent dat we ervoor moeten zorgen dat alle medewerkers over de kennis en middelen beschikken die ze nodig hebben om Open Science-praktijken in hun dagelijkse werk te integreren.

Wil je ons laten weten wat er volgens jou nodig is?

Dat kan via deze enquête van 5 minuten (alleen in het Engels).

Alle meningen zijn belangrijk

De enquête is bedoeld voor onderzoekers, docenten en alle universiteitsmedewerkers die collega's in deze functies adviseren of ondersteunen.

Je hoeft geen expert op het gebied van Open Science te zijn om aan deze enquête deel te nemen. Ook als je (nog) niet met Open Science bezig bent, willen wij graag meer weten over jouw ervaringen en mening.

Sommige faculteiten en functies zijn momenteel ondervertegenwoordigd.

Kom jij uit een van de ondervertegenwoordigde faculteiten of groepen? Zo ja, dan willen we graag van je horen. Jouw gedachten en ervaringen zullen ons helpen de behoeften en uitdagingen van Open Science aan de hele universiteit beter te begrijpen.

Resultaten van de Open Science-enquête tot nu toe, opgesplitst per faculteit en functie. Sommige faculteiten zijn oververtegenwoordigd (vooral gezien het aantal medewerkers per faculteit). Andere zijn ondervertegenwoordigd. Voor een goede indicatie van de barrières, behoeften en ideeën op alle faculteiten, disciplines en functies hebben we meer respondenten nodig. Dit betekent jij!

De vragen richten zich op:

• Kennis over Open Science en de implementatie ervan
  • Barrières die de implementatie van Open Science in de weg staan
  • Wat de universiteit zou kunnen doen om een open toekomst mogelijk te maken

De resultaten

De resultaten zullen worden gebruikt door het Academia in  Motion-programma van de Universiteit Leiden en de Open Science Community Leiden om de Open Science diensten en middelen voor onze medewerkers te verbeteren. Samen kunnen we de Universiteit Leiden helpen op weg naar een meer open toekomst!

Sluit je aan bij de beweging

Dit onderzoek is slechts een van de vele Open Science initiatieven die aan onze universiteit plaatsvinden. We moedigen je daarom aan te sluiten bij de Open Science Community Leiden en om contact op te nemen met je facultaire Academia in Motion team (FAiM)