ICT, Veiligheid

Cybersecuritymaand: welke informatie deel jij online?

5 oktober 2023

Het gebruik van social media is een leuke manier om met anderen te delen wat je bezighoudt en om op de hoogte te blijven van nieuws en ontwikkelingen. Een keerzijde is dat veel apps die we dagelijks gebruiken continu met ons meegluren. Ze weten waar we zijn, wat we opzoeken, wat we in foto’s en video’s vastleggen en zelfs wat we zeggen. Het is daarom belangrijk om bewust om te gaan met online apps. Wat eenmaal op het internet staat, is later immers moeilijk te verwijderen.

Hieronder delen we enkele tips voor het veilig online delen van informatie. En scroll vooral door voor de video waarin hackgenie Granny Smith laat zien hoe cybercriminelen jouw online gegevens eenvoudig kunnen misbruiken!

Check je privacyinstellingen

Elk social media platform biedt manieren om te bepalen welke informatie je deelt en met wie. Mag bijvoorbeeld iedereen jouw profiel bekijken of mogen alleen vrienden dat? Mogen anderen reacties achterlaten onder jouw berichten? En wil je de social media app toegang verlenen tot jouw foto’s of locatie? Kijk bij de privacyinstellingen van de app om te bepalen wat je met anderen en met het social media platform wilt delen. En controleer deze instellingen regelmatig, want de mogelijkheden om informatie af te schermen of te publiceren veranderen voortdurend.

Weet wat anderen van jou zien

Wanneer heb je jezelf voor het laatst gegoogeld? Als je dat regelmatig doet, kun je zien welke informatie, afbeeldingen en video’s van jou openbaar beschikbaar zijn. Stel een Google Alert voor jezelf in, zodat je op de hoogte wordt gebracht wanneer er een nieuw item over jou online wordt geplaatst.

Deel online geen gevoelige informatie

Pas altijd op met het delen van persoonlijke informatie, zoals je telefoonnummer, huisadres of e-mailadres. Als je die informatie met iemand moet delen, doe het dan nooit via een social media platform. Zorg ervoor dat je weet met wie je deze gegevens deelt en dat duidelijk is waarom anderen deze informatie nodig hebben.

Social media richtlijnen Universiteit Leiden

Wil je meer informatie over het veilig gebruiken van social media? Op de medewerkerspagina vind je acht tips voor social media gebruik. Ook staat hier uitgelegd aan welke richtlijnen het social media gebruik van medewerkers en studenten dient te voldoen.

Video: Hoe hackers jouw online gegevens misbruiken

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Oktober is Cybersecuritymaand

Het aantal cyberincidenten in onderwijs en onderzoek – en in andere sectoren – neemt helaas almaar toe. Veel incidenten zijn gerelateerd aan handelingen van medewerkers. Daarom vinden we het als universiteit belangrijk om de hele maand oktober extra aandacht te besteden aan bewustzijn rondom cybersecurity en privacy.