Onderzoek

Hulp nodig bij een mediaoptreden of interview? Check de Mediagids voor wetenschappers

16 oktober 2023

De Universiteit Leiden waardeert het als je als wetenschapper je werk af en toe uitlegt aan een breed publiek. Dit kan bijvoorbeeld via een radio- of televisieoptreden, een interview in een krant of tijdschrift of een bijdrage aan een podcast of vlog. Zo nemen we de samenleving mee in wat we als universiteit doen, en laten we zien waarom dat waardevol is voor iedereen. Om jou bij deze mediaoptredens te ondersteunen, is er een Mediagids voor wetenschappers.

In de Mediagids voor wetenschappers vind je allerlei praktische tips bij contact met journalisten of ter voorbereiding op een mediaoptreden. Hoe kun je bijvoorbeeld het beste reageren als een journalist je onverwachts opbelt? Wat zijn handige afspraken om te maken voordat je besluit om wel of niet op een persverzoek in te gaan? En hoe breng je jouw boodschap tijdens een optreden of interview aansprekend over? De gids bevat ook tips voor het gebruik van social media. Tot slot staat er in waar je binnen de universiteit terecht kunt voor overleg en extra training.

De Mediagids voor wetenschappers is vooral behulpzaam voor (beginnende) onderzoekers met nog weinig ervaring in de media. De gids is beschikbaar in het Nederlands en in het Engels.

Meer weten?

Meer weten over wetenschapscommunicatie? Hier vind je meer achtergrondinformatie en inspiratie. Vragen over de Mediagids voor wetenschappers? Neem contact op met de adviseur Wetenschapscommunicatie.