ICT

Je laptopverbinding op kantoor verandert volgend jaar in eduroam

4 december 2023

De huidige standaard WiFi-verbinding voor je universitaire werkplek, ‘NUWD-laptop’, gaat vervallen. In de loop van januari 2024 wordt ‘eduroam’ de nieuwe standaard Wifi-verbinding op kantoor. Bovendien zul je voor diverse diensten voortaan ook verbinding moeten maken met EduVPN, zoals je waarschijnlijk al gewend bent om te doen als je op afstand werkt. Met deze wijziging wordt online werken nog veiliger.

Kies eduroam in plaats van NUWD-laptop om te verbinden en log in op EduVPN.

Wat betekent deze wijziging?

Heb je een Windows 10-werkplek? Als je opstart op de universiteit zul je dan voortaan verbinding moeten maken met het draadloze netwerk eduroam binnen elk universiteitsgebouw. Wanneer je bij het inloggen op eduroam de optie ‘Automatisch verbinden’ (‘Connect automatically’) aanvinkt, word je daarna steeds automatisch verbonden met eduroam.

Vervolgens zul je moeten inloggen op EduVPN voor toegang tot de P- en J-schijven, tot SAP en andere diensten: vergelijkbaar met hoe je ook thuis inlogt. Verbinding met EduVPN moet je wel elke dag in de browser goedkeuren.

EduVPN heb je nodig voor onderstaande diensten:

• P-schijf
  • J-schijf
  • Applicaties die draaien vanaf J-schijf
  • Software Center
  • Windows (10) updates vanuit het Software Center
  • Printen op locatie (LU-card printer)
  • SAP Self Service (via universitaire medewerkerssite)

Hoe kun je je hierop voorbereiden?

Je kunt nu al overstappen naar eduroam en dan aanvullend EduVPN aanzetten.

Lees meer in de helpdesk portal: