Financiën

Lichte daling van de pensioenpremie in 2024

18 december 2023

Als je salaris ontvangt van de Universiteit Leiden, bouw je pensioen op bij het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds (ABP). Onlangs zijn de premies voor 2024 door ABP bekend gemaakt.

De premie voor het ouderdoms- en nabestaandenpensioen daalt volgend jaar van 27,9% naar 27,0%. Als werkgever betaalt de Universiteit Leiden ruim twee derde van dit aandeel: 18,9%. Jij als deelnemer betaalt 8,1%. Stel je hebt een inkomen van 3.500 euro bruto, dan betaal je in 2024 hierdoor ongeveer 10 euro netto minder. Wil je meer weten over de premiedaling? Kijk dan op de website van ABP.

De premie voor het arbeidsongeschiktheidspensioen blijft in 2024 ongewijzigd op gemiddeld 0,73%. Voor medewerkers van de universiteit is de premie voor volgend jaar 0,5%. Hiervan betaalt de universiteit 0,35% en jij als deelnemer 0,15%.

De pensioenen worden verhoogd

ABP verhoogt de pensioenen per 1 januari 2024 met 3%. De verhoging is terug te zien in de uitkering van gepensioneerden én in de pensioenopbouw van mensen die werken of gewerkt hebben bij overheid en onderwijs.