Onderwijs, Onderzoek

Ludo Waltman nieuwe ambassadeur Open Science voor Academia in Motion

8 december 2023

Ludo Waltman — hoogleraar Kwantitatieve Wetenschapsstudies en directeur bij het Centrum voor Wetenschaps- en Technologiestudies (CWTS) — wordt ambassadeur Open Science voor het Academia in Motion (AiM) programma van Universiteit Leiden. Waltman volgt per 1 januari 2024 Paul Wouters op als ambassadeur Open Science. Wouters, huidig ambassadeur Open Science en decaan van de Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW), zal per 31 december zijn taken neerleggen.

Groot voorstander van Open Science

Waltman is al zijn hele carrière een groot voorstander van Open Science:

“Open Science is cruciaal om een aantal fundamentele verbeteringen in het wetenschapssysteem tot stand te brengen, bijvoorbeeld in termen van de transparantie en reproduceerbaarheid van onderzoek en de interactie en samenwerking tussen onderzoekers en maatschappelijke partijen. We mogen er trots op zijn dat Nederland één van de globale koplopers op het gebied van Open Science is. Binnen Nederland onderscheiden we ons in Leiden met een robuuste evidence-informed benadering, waarin we bovendien de koppeling met nieuwe manieren van erkennen en waarderen van medewerkers centraal stellen.”

Aanspreekpunt en gezicht van Open Science

Als Open Science ambassadeur is Waltman het aanspreekpunt en gezicht van Open Science binnen de universiteit en ook naar buiten toe. Hij zal de principes van Open Science promoten, de ontwikkeling van universiteitsbrede Open Science activiteiten en pilots stimuleren en zijn kennis als Open Science expert delen. Binnen de regiegroep Academia in Motion (AiM) is hij inhoudelijk expert op het onderdeel Open Science en zal hij met name nauw samenwerken met Karlijn Hermans, programmacoördinator Open Science, en Marieke Adriaanse, ambassadeur Erkennen & Waarderen.

Hij kijkt ernaar uit om zijn Open Science ervaring toe te passen binnen het AiM-programma:

"Via Academia in Motion hoop ik snel kennis te maken met nog meer Leidse collega's die zich met open science bezig houden, of die hiermee aan de slag willen gaan.”

Kom ook in beweging!

Met het universiteitsbrede Academia in Motion-programma (AiM) willen we een betere balans creëren tussen onderwijs en onderzoek. Ook gaan we op zoek naar nieuwe manieren om onze medewerkers te erkennen en te waarderen, en om Open Science, samenwerking, welzijn en leiderschap centraal te stellen in ons werk.

Heb je vragen over Academia in Motion, of een goed idee dat je wilt delen? Mail naar academiainmotion@bb.leidenuniv.nl.