Onderzoek

Onderzoek naar mentale gezondheid wetenschappers: doe mee met de Akademiethermometer

14 december 2023

Wat motiveert wetenschappers en wat kost hen juist te veel energie? Het nieuwe vragenlijstonderzoek ‘De Akademiethermometer’ moet inzicht geven in wat er goed gaat in de Nederlandse wetenschap en wat er beter kan.

De enquête is een initiatief van De Jonge Akademie, het platform voor jonge onderzoekers van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Iedereen die wetenschappelijk onderwijs geeft en/of wetenschappelijk onderzoek uitvoert kan de Akademiethermometer invullen. De vragen gaan over werkplezier en werkomstandigheden, maar ook over werkdruk, sociale veiligheid en eventuele mentale klachten. Daarnaast wordt onderzocht wat de invloed is van factoren als academische functie en het al dan niet hebben van zorgtaken.

Zo doe je mee

Wil jij als Leidse wetenschapper meewerken aan dit onderzoek? Vul dan hier de vragenlijst in. Het invullen duurt ongeveer 15 minuten. Alle resultaten zijn geanonimiseerd en dus ook niet terug te leiden tot een specifieke universiteit. Het onderzoek loopt tot eind februari en de onderzoeksresultaten worden in de tweede helft van 2024 verwacht.

Wil je liever eerst meer informatie? Bezoek dan de website van De Jonge Akademie.