Facilitair, Veiligheid

Update beveiligingscamera’s binnen en buiten het KOG

6 februari 2024

Eind 2023 zijn in en om het Kamerlingh Onnes Gebouw (KOG) van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid verouderde beveiligingscamera’s vervangen en nieuwe opgehangen. De benodigde controles met het oog op het garanderen van zowel veiligheid en privacy, ook die van de omwonenden, zijn zorgvuldig uitgevoerd. De camera’s worden met ingang van woensdag 7 februari aangezet.

Veilig studeren en werken

De Universiteit Leiden wil met beveiligingscamera's bijdragen aan de veiligheid van personen en eigendommen in haar gebouwen in Leiden en Den Haag. Het kan soms nodig zijn extra maatregelen te treffen om die veiligheid te borgen. Uitgangspunt daarbij is dat de universiteit een open gemeenschap is en blijft, en studenten, docenten en overige medewerkers veilig kunnen studeren en werken.

Camerabeelden

Een deel van de camerabeelden wordt live bekeken door de receptionisten en beveiligers van de receptie van het KOG om in geval van nood direct te kunnen handelen. De overige beelden kunnen alleen door een beperkt aantal geautoriseerde collega’s worden bekeken in geval van ernstige dreiging of incidenten. De beelden van de camera’s worden opgeslagen op een beveiligde interne server en worden na 28 dagen automatisch vervangen door nieuwe beelden.

Privacy

De Universiteit Leiden realiseert zich dat beveiligingscamera’s een inbreuk maken op de privacy van studenten, medewerkers en bezoekers. Voorafgaand aan deze maatregelen is daarom een ‘data protection impact assessment’ uitgevoerd en zijn verdere maatregelen genomen om de privacy goed te waarborgen.

Contact

Op de webpagina Beveiliging lees je meer over de beveiliging van onze universiteit en de privacyverklaring cameratoezicht.

Heb je vragen over het cameratoezicht bij de universiteit? Mail dan naar privacy@BB.leidenuniv.nl