Universiteit Leiden

nl en

Kom naar de Onderwijsparade op 4 april

19 maart 2024

De Onderwijsparade is een uniek en nieuw evenement dat voor en door onze eigen onderwijscollega’s wordt georganiseerd in samenwerking met stafdienst Onderwijs. Samen vormen zij de Learning & Teaching Community (LTC). Op donderdag 4 april start de eerste editie met de intentie om het jaarlijks te laten terugkeren. De Onderwijsparade biedt een podium aan docenten en onderwijsexperts die bezig zijn met onderwijsvernieuwing. Ook de inzet van tools en diverse werkvormen passeert de revue.

Actuele onderwijsthema’s
Het hele programma vindt plaats in het Kamerlingh Onnes Gebouw en wordt geopend door vice-decaan Jan Crijns in de Cleveringazaal C1.31. Je kunt deelnemen aan workshops in verschillende zalen en vervolgens informatiekramen bezoeken in het restaurant.

Informatiemarkt
Op die informatiemarkt sluiten we de Onderwijsparade af waarbij je onder het genot van een drankje informeel kennis kunt ophalen over actuele onderwijsthema’s. Daar kun je onder meer ook een sneak preview van de LTC-Hub (onderwijsplatform) bekijken.

Ben je docent, onderwijsstafmedewerker of gewoon geïnteresseerd in onderwijs? Kom dan op 4 april naar de Onderwijsparade waar je inspiratie en kennis opdoet op een interactieve en activerende wijze.

Programma donderdag 4 april 2024-KOG

14:00 – 14:15 Opening door vice-decaan Jan Crijns | C1.31
14:15 – 15:00 Workshop ronde 1 | diverse zalen
15:15 – 16:00 Workshop ronde 2 | diverse zalen
16:00 – 17:00 Netwerkborrel op de informatiemarkt | restaurant

Workshops ronde 1

Titel Wie Omschrijving Ruimte
Learning Analytics  Peter van der Zwan 
  • Wat is Learning Analytics (LA)
  • Wat is er in BrightSpace mogelijk op het gebied van LA
  • Wat haal je uit LA en hoe gebruik je LA in je eigen vak?
C0.04

Ans: Formatief toetsen 

Hessel Tempelaar
  • Formatief toetsen
  • Digitale toetsen
  • Ans
  • Leerlijn
C1.31
De videostudio  Sjoerd Osterloh & Jaimy Soares
  • Kennisclips maken
  • Gebruik van video opnames in je onderwijs
  • Blended learning
  • Online college geven
Videostudio
Activerend & verdiepend onderwijs in de Bachelor      Annemarie Drahmann 

Activerend werkgroeponderwijs i.c.m. Brightspace-quizzen; en actualiteitencolleges i.c.m. kennisclips  

C0.20

 

Workshops ronde 2

Titel Wie Omschrijving Ruimte
Zweten-weten-vergeten’ of betekenisvol leren? De beoordelingsmethode van pass/fail  Honours College: Claudia Bouteligier, Maartje van der Woude
  • ‘Ungrading’ en pass/fail
  • Reflectie op het huidige cijfersysteem
  • Betekenisvol en zelfregulerend leren 
  • Studentmotivatie
  • Autonomie en eigenaarschap van studenten
  • Het stimuleren van het kritisch denkvermogen van studenten
  • Studentenwelzijn, Feedback en reflectie & Communicatie en samenwerking.
C1.31
De toekomstige student  Sigrid van Wingerden & Joni Reef
  • Vakoverstijgende vaardigheden 
  • Vaardighedenleerlijn & Inner development
C0.20

 

Flipping the class room 

Marije Schneider 
  • Flipping the classroom
  • ontwerpen van onderwijs & vaardighedenonderwijs
C0.14

 

De videostudio 

Sjoerd Osterloh & Jaimy Soares
  • Kennisclips maken,
  • Gebruik van video opnames in je onderwijs,
  • Blended learning,
  • Online college geven
De videostudio 

 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.