Universiteit Leiden voert lekenpraatje in bij promotieplechtigheden

5 maart 2024

Als wetenschapper is het belangrijk dat je uitleg kunt geven over je werk aan een breed publiek. Als  universiteit hebben we immers ook de opdracht om onze kennis en inzichten te delen met de maatschappij. Het College voor Promoties heeft daarom besloten om per 1 september het lekenpraatje in te voeren tijdens alle promotieplechtigheden.

Een lekenpraatje houdt in dat promovendi aan het begin van hun verdediging in ‘normale taal’ uitleggen wat ze de afgelopen jaren precies hebben onderzocht en waarom. Dit maakt de rest van de plechtigheid toegankelijker voor niet-vakgenoten in het publiek, zoals familieleden en kennissen of professionals van buiten de academie. De oppositiecommissie is niet bij het lekenpraatje aanwezig. Het praatje telt ook niet mee bij de beoordeling.

Praktische informatie

Het lekenpraatje is verplicht, duurt tien minuten en mag zowel in het Nederland als in het Engels worden gegeven. Ook kan er gebruik worden gemaakt van PowerPoint. Gedetailleerde instructies, zowel inhoudelijk als praktisch, worden in april bekendgemaakt, en toegevoegd aan de richtlijnen voor promotieplechtigheden van Bureau Pedel en de graduate schools.

Momenteel kan er op dinsdag, woensdag en donderdag worden gepromoveerd. Met de invoering van het lekenpraatje wordt het tijdsblok per promotie vergroot van 60 naar 75 minuten. Om de capaciteit voor het aantal plechtigheden gelijk te houden, maakt Bureau Pedel promoveren vanaf 1 september ook mogelijk op de vrijdagochtend.

‘Een lekenpraatje maakt de ceremonie toegankelijker’

Wil je meer weten over hoe de invoering van het Leidse lekenpraatje tot stand kwam? Lees dan het interview met promovendi Lucia Grijpink en Max van Haastrecht, die het idee eind vorig jaar voorlegden bij Bureau Pedel en het College voor Promoties.