Vraag een PhD-beurs aan voor een kandidaat met een migratieachtergrond (Mozaïek 2.0)

22 maart 2024

Mozaïek 2.0 is een promotiebeurzenprogramma van het NWO dat gericht is op afgestudeerden met een migratieachtergrond. Het programma kent een vooraanmelding en een volledige aanvraag. Elk onderzoeksonderwerp kan in aanmerking komen.

Who can apply?

PhD researchers are applicants themselves and submit a pre-proposal or full application, in agreement with the intended PhD supervisor and daily supervisor.

PhD-onderzoekers dienen een vooraanmelding of volledige aanvraag zelf in, in overeenstemming met de PhD-begeleider en dagelijkse supervisor.

Voorwaarden kandidaat

• Wanneer de voorlopige aanmelding wordt ingediend, zijn aanvragers in het bezit van een universitair masterdiploma en hebben zij een bachelor- of masterdiploma behaald in het Koninkrijk der Nederlanden.
  • Een aanvraag kan alleen worden ingediend door de aanvrager zelf (niet voor een andere aanvrager, duo's of (onderzoeks)groepen).
  • De aanvrager is in het bezit van de Nederlandse nationaliteit of heeft een geldige verblijfsvergunning (type II of IV) op het moment van indienen. Dit is een eis waarvan niet mag worden afgeweken.
  • De aanvrager is migrant en geboren in een van de herkomstlanden gelegen in niveau 2: Buiten-Europa (om specifiek te zijn: Turkije, Marokko, Suriname en Indonesië); niveau 3: Overig Buiten-Europa (om specifiek te zijn, herkomstlanden gelegen in Overig Afrika en Overig Azië). Herkomstlanden in Overig Amerika en Oceanië zijn uitgesloten, met uitzondering van Midden- en Zuid-Amerika, het Caribisch gebied en de inheemse populaties van Overig Amerika en Oceanië.
    En/Of: de aanvrager is kind van migranten waarbij tenminste één van de ouders van de aanvrager is geboren in een van bovengenoemde herkomstlanden.

Deadlines

• De deadline voor het indienen van vooraanmeldingen is 21 mei 2024, om 14:00: uur.
  • De deadline voor het indienen van aanvragen is 5 november 2024, om 14:00: uur.

Neem contact op met de subsidieadviseur

De vooraanmelding richt zich op het profiel van de kandidaat en het onderzoeksidee. Ben je van plan om een aanvraag in te dienen, neem dan contact op met de subsidieadviseur van je instelling of faculteit. De adviseur kan jou en de kandidaat door het aanvraagproces begeleiden en jullie vragen beantwoorden. Ook evalueert de adviseur het onderzoeksidee en de cv van de kandidaat.

Eerste uitslag

Alle kandidaten die worden uitgenodigd om 5 november 2024 een volledige aanvraag in te dienen worden uitgenodigd voor een interview medio februari/begin maart 2025. De beoordelingscommissie adviseert de raad van bestuur van NWO die een besluit neemt over de vooraanmeldingen en volledige aanvragen respectievelijk in september 2024 en eind mei/begin juni 2025.