ICT

De Universiteit Leiden stapt over op Windows 11: wat betekent dit voor jou?

23 april 2024

In de komende maanden wordt het nieuwe besturingssysteem Windows 11 geïnstalleerd op desktops en laptops die worden beheerd door de Universiteit Leiden. Alle medewerkers met een beheerde Windows werkplek krijgen hiermee te maken.

De Universiteit Leiden stapt over op Windows 11 als standaard-besturingssysteem. Om deze overgang in goede banen te leiden doet een team van het ISSC de ronde langs iedere locatie om ter plekke de migratie van de laptops en desktops uit te voeren. We vragen je om hieraan mee te werken wanneer jouw locatie aan de beurt is.

Waarom gaat de universiteit over naar Windows 11?

1. Windows 10 is aan vervanging toe: Microsoft heeft aangekondigd in het komende jaar de ondersteuning voor Windows 10 te gaan beëindigen. Daar komt Windows 11 voor in de plaats.
  2. Windows 11 past bij het nieuwe werken: we werken steeds meer op verschillende locaties binnen en buiten de Universiteit. Windows 11 is een cloud-werkplek en is volledig ingericht op het werken met Microsoft 365.
  3. Hybride werken wordt via Windows 11 beter ondersteund: met een (draadloze) netwerkverbinding en VPN kun je met Windows 11 vanaf elke locatie software installeren via de bedrijfsportal.
  4. Werken met Windows 11 is veiliger. Je (beveiligings)updates zijn altijd actueel en je  bestanden zijn opgeslagen in de cloud, zodat ze bij verlies of diefstal van je laptop niet verloren kunnen gaan. De cloud data-opslag voldoet aan de AVG- en veiligheidseisen die de universiteit hanteert. En als je ook verbindt met eduVPN, dan heb je veilig overal toegang tot alle universitaire systemen, waar je ook aan het werk bent.

Wat wordt er van jou verwacht?

Tijdens de uitrol krijg je uitleg en ondersteuning voor het eerste gebruik van Windows 11. Wel moet je van tevoren enkele maatregelen treffen om bestanden en programma’s veilig te stellen die nu alleen lokaal zijn opgeslagen.

Wanneer jouw faculteit of instituut in de komende weken of maanden aan de beurt is, ontvang je een bericht. Heb je een laptop? Je kunt zelf uitkiezen op welk tijdstip de migratie van jouw apparaat plaatsvindt. Meld je hiervoor zo vroeg mogelijk aan via de aangegeven link. Heb je een desktop? Dan wordt in overleg met je informatiemanager de datum en het tijdstip van migratie vastgesteld.

Bereid je voor op de migratie door nu al de inhoud van je P-schijf over te zetten naar OneDrive, als je dat nog niet hebt gedaan. Zorg dat je ook alle lokaal opgeslagen data, gegevens over speciale software, persoonlijke instellingen, e-mail handtekeningen etc. opslaat in OneDrive, noteer welke gedeelde mailboxen je gebruikt, en zorg dat je synchronisatie aan staat.

Uitgebreide instructies hiervoor krijg je als jouw gebouw aan de beurt is.

Meer weten?

Wil je meer weten over Windows 11? In de helpdesk portal staat een Kennisitem KI 4455 Van Windows 10 naar Windows 11 dat veel uitleg geeft. Wil je meer weten over OneDrive? Bekijk dan het Kennisitem KI 4307 FAQ OneDrive. Verder is er een ISSC Nieuwsbrief Special over OneDrive.