Medewerkers KOG gaan over op Windows 11

24 april 2024

Universiteit Leiden stapt over op Windows 11 als besturingssysteem voor alle beheerde desktops en laptops. Van 6 mei 2024 t/m 21 juni voert het ISSC de migratie uit op desktops én laptops in het KOG. De migratie neemt per apparaat circa twee uur in beslag.

Werk jij met een desktop?
In overleg met de IC of afdelingshoofd wordt een planning gemaakt voor de migratie van de desktops.

Werk je met een laptop?
Binnenkort ontvang je bericht met meer uitleg en een link om een datum en tijdsslot te kiezen voor de migratie.

Apparaten van gebruikers van VeraCrypt worden op dit moment nog niet gemigreerd. VeraCrypt-gebruikers ontvangen nog nader bericht over de migratie van hun computer.

Waarom deze overgang naar Windows 11?
Microsoft heeft aangekondigd in het komende jaar de ondersteuning voor Windows 10 te beëindigen. Vervanger Windows 11 is een cloud-werkplek waarmee hybride werken op locaties buiten de universiteit beter wordt ondersteund. Zo kun je onder andere via een (draadloze) netwerkverbinding en VPN vanaf elke locatie software installeren.

Welke verschillen zijn merkbaar?
Naast een aantal uiterlijke aanpassingen van het bureaublad zijn er ook veranderingen in de opslag, (beveiligings)updates en het installeren van software. Je ontvangt van het projectteam uitleg en ondersteuning voorafgaand aan het eerste gebruik van Windows 11.

Belangrijke wijzigingen zijn onder meer:

• Géén toegang meer tot de P-schijf: het is de bedoeling dat de bestanden van de P:schijf naar je persoonlijke OneDrive worden verplaatst.
  • J-schijf alleen toegankelijk met beveiligde verbinding via EduVPN (Virtual Private Network).
  • Printen verloopt via webprint.leidenuniv.nl: vanaf tweede kwartaal 2024 zijn UFB-printers rechtstreeks te benaderen.

Hoe kun je je voorbereiden?
In het bericht dat je volgende week ontvangt, staat een checklist ter voorbereiding op de migratie. Zo moet je bijvoorbeeld lokaal opgeslagen bestanden en instellingen veiligstellen. Doe dit vooraf, om tijd te besparen op de dag van de migratie. Migreer nu al de inhoud van je P-schijf naar OneDrive, als je dat nog niet hebt gedaan. Dit kun je zelf doen of aanvragen bij het ISSC via de helpdesk portal.

Heb je vragen?
Je krijgt tijdens de migratie ook persoonlijke hulp. Wil je nu al meer weten over Windows 11, raadpleeg dan alvast de helpdesk portal Kennisitem Migratie van Windows 10 naar Windows 11. Een speciaal projectteam helpt bij de installatie van Windows 11. Bij de migratie van de desktops beantwoorden de projectteamleden ook alle vragen en controleren zij of alles goed functioneert. Heb je nog vragen naar aanleiding van dit bericht, stel ze aan: Beheer-ICT@law.leidenuniv.nl