Vertraging oplevering Spuigebouw Den Haag

2 april 2024

De oplevering van het gebouw van de Universiteit Leiden aan het Spui in Den Haag loopt ten minste vier maanden vertraging op. Dit betekent dat het pand volgens huidige planning in januari 2026 klaar is voor gebruik, in plaats van bij de start van het academisch jaar 25/26, zoals aanvankelijk de bedoeling was. Redenen voor de vertraging zijn onder andere de complexiteit van het gebouw en nieuwe wensen voor de inrichting.

Oplossingen voor studenten

Met het oog op deze vertraging wordt er op dit moment hard gewerkt aan alternatieve ruimtes voor onze studenten. Zo zal het gebouw Stichthage bij het Centraal Station wat langer gehuurd worden. Voor grotere colleges kijken we naar andere geschikte locaties. Uitgangspunt hierbij is dat dit zo min mogelijk gevolgen heeft voor onze studenten en medewerkers, dus dat deze locaties op loopafstand van de andere gebouwen van Campus Den Haag en het openbaar vervoer zijn.

Nieuwe bachelors Campus Den Haag per september 2025

Per september 2025 gaan twee nieuwe Nederlandstalige bacheloropleidingen van start in Den Haag (onder voorbehoud van accreditatie): ‘Economie en Samenleving’ en ‘Cyber Security and Cybercrime’. Deze opleidingen zouden in het Spuigebouw starten. We onderzoeken of deze opleidingen kunnen beginnen op Wijnhaven of alternatieve locatie. Op deze manier hoopt de universiteit deze groepen nieuwe bacherlorstudenten een goede en prettige start te geven.