Prof.dr. Willem Heiser koninklijk onderscheiden

Hoogleraar psychologie Willem Heiser (statistische methoden en datatheorie) is op 31 januari 2014 benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Na zijn afscheidsrede ontving hij de koninklijke onderscheiding wegens uitzonderlijke wetenschappelijke, maatschappelijke en bestuurlijk-organisatorische verdiensten.

Internationaal symposium

Afscheid nemen van zijn loopbaan doet Willem Heiser in stijl. Het Academiegebouw is de ambiance voor zijn afscheidssymposium ‘Best Practices in Statistical Data Analysis’, met zes voortreffelijke sprekers en meer dan 100 deelnemers (oud-)PhD studenten, co-auteurs, en vakcollega’s uit Nederland, België, Groot-Brittannië, Italië en de Verenigde Staten. Een dag later op 31 januari geeft Heiser in het Groot Auditorium zijn afscheidscollege: ‘Psychologie van het Statistisch Denken’. Burgemeester Henri Lenferink speldt Heiser de ridderorde op.

Vooraanstaand en toonaangevend wetenschapper

Willem Heiser, Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, gefeliciteerd door burgemeester Henri Lenferink

Wetenschappelijk wordt Heiser internationaal erkend als een vooraanstaand en toonaangevend wetenschapper. Dat blijkt onder andere uit het hoofdredacteurschap van de belangrijkste ‘peer reviewed’ vaktijdschriften Psychometrika en Journal of Classification, dat slechts is weggelegd voor wetenschappers die grensverleggend onderzoek doen en over uitmuntende kennis van het brede vakgebied beschikken. Zijn omvangrijke publicatielijst bevat bijdragen aan (hand)boeken, encyclopedieën, monografieën, en talloze artikelen in gezaghebbende internationale tijdschriften en bundels. Zijn publicaties zijn fundamenteel en hebben voor vooruitgang gezorgd op het vakgebied van de wetenschappelijke analyses van (multivariate) data.

Rekenonderwijs op de basisschool

Willem Heiser op de eerste rij bij het symposium ‘Best Practices in Statistical Data Analysis’. Academiegebouw, Klein Auditorium

Maatschappelijk gezien is Heisers onderzoek van grote betekenis voor nieuwe methoden en technieken voor (psychologische) toetsen en examens. Dit onderzoek geeft onder meer een belangrijke impuls aan het onderzoek van en beleid voor het Nederlandse rekenonderwijs op de basisschool. En ook bij de behandeling van patiënten in de Geestelijk Gezondheidszorg, in samenwerking met klinische psychologie. Heiser is als geen ander in staat om bruggen te slaan tussen verschillende wetenschappelijke disciplines. Hij weet diverse statistische technieken te verwerken in gebruikersvriendelijke computersoftware (SPSS) voor grote groepen gebruikers, ook buiten de academische wereld.

Voortrekkersrol

Het versiersel dat verbonden is aan de onderscheiding Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw

Op bestuurlijk-organisatorisch terrein heeft Heiser in zijn carrière regelmatig een stimulerende en constructieve rol gespeeld. Vanaf zijn studententijd bekleedt hij binnen de Universiteit Leiden een voortrekkersrol bij verbetering en vernieuwing van onderwijs- en beleidsprogramma’s. Heiser is ook een belangrijk initiator en ontwikkelaar van baanbrekend of innovatief onderzoek op het gebied van statistische analyse, classificatie en psychometrie. Daarbij vindt hij kwalitatief goed bestuur en beheer van onderzoeksgroepen van groot belang voor een succesvol (voort)bestaan ervan. Heiser heeft regelmatig aan de wieg gestaan van nieuwe initiatieven, zoals de Nederlands-Vlaamse onderzoeksschool 'IOPS' voor vrijwel alle promovendi in de sociaal-wetenschappelijke (toegepaste) statistiek. Als directeur haalde hij in 2013 nog een NWO-subsidie binnen. En last but not least de nieuwe masteropleiding Statistical Science, waarin de faculteiten Wiskunde en Natuurwetenschappen, Sociale Wetenschappen, het LUMC, de universiteit van Wageningen en de VU samenwerken.

Zie ook

Laatst Gewijzigd: 04-02-2014