Journalistiek en Nieuwe Media Blogt

Docenten en studenten van Journalistiek en Nieuwe Media vullen sinds kort een gezamenlijke website: www.jnmblog.nl. In navolging van Leiden Law Blog, Leiden Islam Blog en andere universitaire blogs schrijven zij over onderzoek en ontwikkelingen op hun gebied: de journalistiek.

De straat op

Docenten signaleren nieuw onderzoek, recenseren vakliteratuur en leveren commentaar op het nieuws. Politiek commentator Kees Boonman: ‘Hoezo moeten politici de straat op?’ Hoe kan een foto van een witte bestelbus in Engeland een schandaal veroorzaken?, vraagt beeldonderzoeker Willem Koetsenruijter zich af.

Anders dan de andere universitaire blogs is JNM Blog ook opgezet als etalage voor journalistieke producties van minor- en masterstudenten. Docent internetjournalistiek en blogredacteur Sebastiaan van der Lubben: ‘Die producties kunnen over nieuwsmedia gaan, zoals het pleidooi van twee masterstudenten voor crowdfunding om lokale onderzoeksjournalistiek te steunen. Maar we plaatsen ook “gewone” journalistieke verhalen, zoals een onderzoek naar de luchtkwaliteit op Leidse basisscholen.’

Centraal

'De studenten en docenten van JNM schrijven, ze fotograferen, ze maken video en ze publiceren dat in allerlei media, op persoonlijke blogs en op sites voor onderwijsprojecten', aldus mede-redacteur Peter Burger. 'Het leek ons goed om dat op één plaats bij elkaar te brengen.'