Leidse studenten in boek 'Dit is de taal'

Joke van Leeuwen, de Leidse gastschrijver in 2013, maakte een selectie uit de teksten die haar studenten inleverden. Ter gelegenheid van het dertigste gastschrijverschap zijn 25 van deze teksten gebundeld in het boek Dit is de taal: proza en poëzie van Leidse studenten.

Presentatie

Voor de presentatie van het eerste exemplaar van  Dit is de taal, op 9 december 2014, kwam Joke van Leeuwen speciaal uit Antwerpen over. Samen met prof.dr. Peter van Zonneveld, die zich jarenlang heeft ingezet voor het Leidse gastschrijverschap, nam ze het eerste exemplaar in ontvangst. Tijdens het evenement konden de studenten ‘uit eigen werk’ voorlezen en ook Joke van Leeuwen liet enthousiast een paar stukken horen, waaronder een prachtig gedicht van Emmy Mesman: ‘Een liedje voor jou’.

Uitgave Dit is de taal

Studenten schrijven voor de gastschrijver, maar dat leidt niet per se tot een publicatie. Gerard Reve en Kristien Hemmerechts, bijvoorbeeld, spraken niet alleen over literatuur, maar zetten hun studenten zelf aan het werk. Net als Joke van Leeuwen, de Leidse gastschrijver in 2013. In december 2013 presenteerde ze al een paar teksten van haar studenten tijdens een eigen ‘cabaratesk’ optreden, en afgelopen zomer maakte ze een selectie uit de teksten die het resultaat waren van haar gevarieerde schrijfopdrachten: dialogen, gedichten, korte personificaties, humoristische stijloefeningen, gemoderniseerde sprookjes en wat niet al.

De publicatie is voor € 5,- verkrijgbaar bij het secretariaat van het Leiden University Centre for the Arts in Society.