Studente Middle Eastern Area Studies wint scriptieprijs

‘Moedig en lovenswaardig’, noemde de facultaire commissie de scriptie. Studente Geesteswetenschappen Annika Schmeding won de eerste prijs bij de Leidse Universitaire Scriptieprijzen 2015. Voor haar onderzoek ‘Who’s the real ‘nomad’ in Afghanistan?’ ontving ze de hoofdprijs van 3000 euro.

Een bijzondere scriptie

Elk jaar wordt de prijs op de diesviering voor alumni – de verjaardag van de Universiteit – uitgereikt aan de student die de jury verraste met een bijzondere scriptie.  De zeven faculteiten van de Universiteit Leiden droegen elk de beste scriptie van hun faculteit van het collegejaar 2013-2014 aan. Door de jury werd onze eigen Annika Schmeding (Middle Eastern Area Studies) verkozen als winnaar. Voor haar scriptie had Schmeding een half jaar veldonderzoek gedaan naar nomaden in Afghanistan.

Onderzoek in oorlogsgebied

‘Een masterscriptie die gebaseerd is op maandenlang verblijf in een door oorlog geteisterd gebied is uniek’, zegt de jury. Schmeding vergeleek in haar scriptie twee vormen van nomaden in Afghanistan, één erkend en door de politiek ondersteund en vertegenwoordigd, de ander gemarginaliseerd en op veel manieren buitengesloten. De jury roemde ook Schmeding’s beslissing om in haar scriptie stelling te nemen en noemde dat ‘moedig en lovenswaardig’.

Annika’s dankwoord

Annika Schmeding kon zelf niet bij de uitreiking aanwezig zijn, ze zat in de Verenigde Staten. Via een brief sprak ze haar dank uit naar haar scriptiebegeleiders, het Leids Universiteitsfonds dat haar verblijfskosten deels vergoedde en aan de universiteit. Ook benadrukt ze dat, hoewel onderzoek in een door oorlog geteisterd gebied nog steeds lastig is, het nodig blijft dat deze plekken niet vergeten worden.

Wij feliciteren Annika met haar eerste prijs!