Islam en Cultural Memory: twee nieuwe minoren van start in september

Leiden heeft er twee nieuwe minoren bij. Een over de functie van herinneringcultuur en een over de Islam. Ze gaan beide van start in september 2015. Waarom was het tijd om deze minoren te lanceren? Waarom zijn ze van belang en voor welke studenten zijn ze interessant? We vroegen initiatiefnemers Yra van Dijk en Nico Kaptein om een introductie.

Cultural Memory of War and Conflict

Initiatiefneemster van de Engelstalige minor Cultural Memory of War and Conflict, Yra van Dijk, vertelt dat het nieuwe programma zich focust op de kracht van herinneringen:  “Herinneringen zijn cruciaal voor identiteit en voor cultuur. Ze hebben politiek en maatschappelijk een enorme kracht. In de nieuwe minor gaan studenten dit concept onderzoeken.”

Herinneringscultuur
“Herinneringscultuur is belangrijker dan ooit”, zegt Yra van Dijk. “De minor gaat over het bestuderen van de rol die het verleden speelt in het heden. Studenten leren in deze minor onderzoeken waarvoor herinneringen aan oorlog en conflicten worden ingezet.” Niet voor niets begon de IS met het vernietigen van duizenden jaren oude historische objecten van hun onwelgevallige culturen. Dat is hoe je een culturele identiteit het hardst kan raken.

Interdisciplinair
De minor Cultural Memory of War en Conflict is een interdisciplinair programma. Hoogleraren en docenten van verschillende disciplines komen lesgeven. En dit heeft toegevoegde waarde, zegt Van Dijk. “We hebben bijvoorbeeld een prachtig vak over herinneringen aan de slavernij. Dit wordt gegeven door docenten van Amerikanistiek en van Latijns-Amerikastudies. Zo krijg je altijd college van de experts op het gebied.”

Yra van Dijk

Herinneringen in het heden
Door middel van een samenhangend vakkenpakket leer je in de minor welke plaats bepaalde herinneringen innemen in het heden. “Studenten leren verschillende media analyseren. Ook gaat het over de functie van herinneringen, bijvoorbeeld voor toerisme of voor nationalisme.” Soms wordt een culturele herinnering ook ingezet voor marketingdoeleinden. “We gaan dan kijken: wie verdient er aan deze herinneringen en wie is eigenlijk de eigenaar van een herinnering?”

Islam: Religion and Society

Studenten die tijdens hun studie geïnteresseerd zijn geraakt in de islam, kunnen vanaf september 2015 terecht bij de eveneens Engelstalige minor Islam: Religion and Society. Nico Kaptein is de coördinator van het programma: “Deze minor geeft je een breed maar toch ook verdiepend overzicht van de islam.”

Een introductie
Je krijgt  tijdens de minor een inleiding tot de islam. Met colleges als Introduction to the Study of Islam, Islamic Law en Modern Islamic Thinkers. “We zijn heel blij dat we deze minor kunnen aanbieden”, zegt Nico Kaptein. “Leiden is de perfecte plaats om deze minor te geven. De Universiteitsbibliotheek is een goudmijn op het gebied van islamitische teksten en manuscripten.”

Nico Kaptein

Islam and the Modern World
Volgens Nico Kaptein is ‘Islam and the Modern World’ één van de mooiste colleges binnen het nieuwe programma. Een vak waarvoor de brede capaciteit van de Universiteit Leiden wordt benut, want de  rol van de islam wordt vanuit verschillende culturele perspectieven bekeken. ‘Doordat de Universiteit Leiden zoveel kennis heeft op het gebied van cultuur, kunnen we elk college door een kenner laten geven. Islam in China of islam in Jordanië bijvoorbeeld, worden gegeven door mensen die dat land hebben bestudeerd.  In dertien weken krijg je een overzicht van de islam over de hele wereld.”

Master Islamic Studies
Islam: Religion and Society kan ook als opstapje tot de master Islamic Studies dienen. Ongeacht je bacheloropleiding zou je kunnen worden toegelaten tot die master als je deze minor hebt afgerond.