Bedenk een vraag voor de nationale wetenschapsquiz

NWO daagt de Nederlandse universiteiten en onderzoeksinstituten uit om bijzondere vragen te bedenken voor de Nationale Wetenschapsquiz. Uit de inzendingen selecteert de jury vragen die in aanmerking komen voor de tv-uitzending eind 2015.

Thema's

De 22e Nationale Wetenschapsquiz concentreert zich rond vijf thema’s:

1. klimaat
  2. biodiversiteit
  3. de volmaakte mens
  4. licht
  5. water

Alle wetenschappelijke disciplines mogen aan bod komen. Dus ook geschiedenis, taalkunde of sociale wetenschappen.

Meedoen?

Als u een vraag wilt insturen, moet u rekening houden met de volgende criteria.

• Uw vraag moet zo compact mogelijk zijn en liefst niet 'googlebaar'.
  • Het moet een beredeneerbare vraag zijn, dus geen weetje of een enkel feitje.
  • Er is slechts één wetenschappelijk correct antwoord mogelijk, waarover geen discussie of controverse bestaat.
  • U geeft een korte heldere uitleg van het antwoord. Doe een suggestie hoe de presentatoren dit antwoord kunnen toelichten met een bijzondere demonstratie of een spectaculair experiment.

Wanneer uw vraag geselecteerd wordt, zal de redactie van de Nationale Wetenschapsquiz samen met u de vraag, de antwoorden, de uitleg en de demonstratie verder uitwerken en ‘fijnslijpen’.

Kijk op de Nationale Wetenschapsquiz 2014 voor informatie en voorbeelden van vragen en antwoorden van vorig jaar.

Deadline

Zend uw vraag vóór 10 juni naar de redactie van de Nationale Wetenschapsquiz: nwq@vpro.nl

De organisatie laat u vóór 30 juni weten of uw vraag verder wordt uitgewerkt. De bedenkers van de gekozen vragen worden uiteraard uitgenodigd voor het bijwonen van de opnames van de quiz eind november en zullen in de uitzending worden vermeld.

Vragen of opmerkingen?

Neem contact op met: