Leidse Geesteswetenschappen stijgen 9 plaatsen in QS Rankings

In de jaarlijkse QS World University Rankings is de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden dit jaar 9 plaatsen gestegen. In de lijst met beste faculteiten ter wereld staan de Leidse Geesteswetenschappen dit jaar op plaats 40. De Universiteit Leiden neemt de 95e plek in van beste universiteiten ter wereld.

Hoge score

Vooral op reputatie en kwaliteit van de wetenschappelijke publicaties scoort de faculteit Geesteswetenschappen hoog in de QS Rankings. Met plaats 40 is Leiden de enige Nederlandse universiteit in de top-50 van Geesteswetenschappen. In de algemene lijst is Universiteit Leiden de vierde Nederlandse universiteit in de ranglijst. De lijst wordt aangevoerd door het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology, gevolgd door Harvard University.

Beoordelingscriteria

De belangrijkste factor in de QS-ranking is de wetenschappelijke reputatie van de universiteit, die goed is voor 40 procent van de eindscore en bepaald wordt door middel van een enquête onder collega-wetenschappers. De overige bepalende factoren zijn:

• citaties (20 procent)
  • verhouding staf-studenten (20 procent)
  • werkgeversreputatie (10 procent)
  • aandeel internationale wetenschappelijke staf (5 procent)
  • aandeel internationale studenten (5 procent)