‘Een fout antwoord bedenken, dát is pas moeilijk’

Het ging over multiple choice, over onderzoek naar onderwijs, over werkdruk en nog veel meer. Op 29 oktober werden in de Faculty Club vier nieuwe gepassioneerde fellows van de Leiden Teachers’ Academy geïnstalleerd. Ze presenteerden hun onderwijsvernieuwingsprojecten.

Onderwijsfeestje

Beerend Hierck, voorzitter van de Leiden Teachers’ Academy (LTA), was duidelijk blij: de LTA breidt uit met nog meer inspirerende en geïnspireerde onderwijscollega's. De Academy werd in 2014 op instigatie van de vicevoorzitter van de Leidse universiteit, Simone Buitendijk, opgericht. Eigenlijk hadden op de 29ste zeven nieuwe fellows moeten worden geïnstalleerd, maar twee van hen (Harmen Jousma en Jop Groeneweg) hadden onderwijsverplichtingen (‘En die gaan vóór alles, zoals we weten’, zei Hierck) en de derde afwezige (Christien de Kruif) was met zwangerschapsverlof. Toch werd het een onderwijsfeestje.

Tijd of geld?

De vier aanwezige nieuwe fellows presenteerden hun project. Daaraan voorafgaand hield Hierck een inleidend praatje. Hij zei telkens weer verbaasd te zijn over en trots op de inzet van de fellows van de LTA – en van de meeste andere docenten. Zestig uur werken per week halen ze met gemak. Het was bij de oprichting van de LTA -  een van de Universiteit van Helsinki gekopieerd idee, vertelde Buitendijk later - dan ook de vraag: geven we de fellows geld of tijd? Het werd geld. ‘Want je weet hoe het gaat’, zei Hierck. ‘Je krijgt tijd die er toch niet blijkt te zijn, en met geld kun je eventueel wat tijd kopen.’ Een enkeling heeft dat gedaan met de aanstelling van een student-assistent.

De vier geïnstalleerde felllows met in hun midden (met geel colbert), vicerector Simone Buitendijk. Vlnr: Rebekah Tromble, Dirk Visser, Anita van Dissel en Mirjam Houtlosser.Onderschrift

Onderzoek aan eigen project

Hierck refereerde ook aan een bijzonderheid die het fellowship van de LTA met zich meebrengt: onderzoek doen aan het eigen onderwijsvernieuwingsproject. ‘Van dat type onderzoek heb je geen verstand, je weet eigenlijk niet goed hoe het moet. Gelukkig is er het ICLON, en het CROHO helpt ook.‘ In Leiden staat dat voor de interne Collegiale Raad voor Onderzoek Hoger Onderwijs. Buitendijk stuurt aan op science-basedonderwijsvernieuwing: vernieuwing moet bewezen werken. Het CROHO bepaalt de Leidse agenda voor onderzoek aan onderwijs.

De projecten

De vier nieuwe fellows presenteerden hun onderwijsvernieuwingsproject. Ze bleken heel verschillend.

• Dr. Anita van Dissel (faculteit Geesteswetenschappen, Geschiedenis): Van Annotatie tot Zoekfunctie, het werkstuk in een digitale leeromgeving. Project om de basisvaardigheden bij het schrijven van een historisch werkstuk bij studenten te laten beklijven.

• Dr. Mirjam Houtlosser (faculteit Geneeskunde, Medische ethiek en gezondheidsrecht, vice-voorzitter opleidingscommissie): Op weg naar onderwijsinnovatie.Onderwijsinnovatie volgens een door Michiel Dam in zijn proefschrift beschreven methodiek.

• Dr. Rebekah Tromble (faculteit Sociale Wetenschappen, Politicologie): Citizen Journalism in the Classroom. De studenten maken zelf twee uitvoeringen van een journalistiek product.

• Prof.dr. Dirk Visser (faculteit Rechtsgeleerdheid, Intellectueel eigendom en Burgerlijk Wetboek): IP Knowledge Clips & Leidse BW (oefen) ‘App’. Visser maakte tien Nederlandstalige YouTube-filmpjes over intellectueel eigendom en wil dat nu in het Engels gaan doen voor alumni. Ook is hij bezig met een oefenapp als ondersteuning voor het bestuderen van het Burgerlijk Wetboek.

Lees meer over de projecten van de alle nieuwe fellows

Studenten laten meehelpen

Vissers oefenapp bevat ook multiple choice-vragen. Bij Vissers presentatie werd duidelijk dat de docenten in de zaal geen fan zijn van die vorm van bevragen, behalve voor de pure kennis-check. ‘En een goed fóút antwoord verzinnen, dat is pas moeilijk’, zei zittend fellow Ethan Mark. Het zou niet een bijeenkomst van de TLA zijn als er niet meteen een suggestie kwam: ‘Vraag studenten om mee te helpen met vragen maken. Binnen de kortste keren heb je een hele database!’