Terugkijken: Timo de Rijk bij de Universiteit van Nederland

Kijk hier de colleges terug die hoogleraar Design Timo de Rijk gaf in de week van 5 t/m 9 oktober bij de Universiteit van Nederland. In de colleges van De Rijk vind je antwoorden op vragen als: 'Hoe werd de Nederlandse huisvrouw bevrijd?' en 'Hoe stalen wij de fiets van de Britten?' Een must see!

De Universiteit van Nederland is een online platform waarop “de beste hoogleraren van Nederland college geven”. In vijf colleges van een kwartier, onthult Leidse designdeskundige De Rijk interessante inzichten uit zijn vakgebied.

Waarom is de Chinees succesvoller dan McDonalds?

In een aantal decennia is de afhaalchinees een begrip geworden in Nederland. Maar hoe Chinees is een Chinees restaurant eigenlijk? Timo de Rijk betoogt dat we in feite al jarenlang door 'de Chinees' gefopt worden – al willen we er zelf ook wel erg graag in geloven!

Waarom zijn spijkerbroeken de standaard geworden?

Grote kans dat je er een hebt of op dit moment aanhebt: een spijkerbroek. De geschiedenis van de spijkerbroek is opmerkelijk te noemen: hoe kon de eenvoudige broek zo’n belachelijk groot succes worden? Timo de Rijk vertelt je alles over het kledingstuk waar zelfs een museum aan gewijd is!

Waarom werd de revolutionaire cassetterecorder in Nederland uitgevonden?

De cassetterecorder, revolutionair? Jazeker, het apparaat veranderde de muziekcultuur ingrijpend. Hoe? Dat legt Timo de Rijk uit in dit college.

Hoe hebben wij de fiets gejat van de Britten?

Wij, Nederlanders, die de fiets gejat hebben? Timo de Rijk helpt je uit de droom dat wij de klassieke tweewieler bedacht hebben. Maar... we hebben het wel voor elkaar gekregen dat iedereen juist de Nederlandse fiets de beste is gaan vinden. Hoe dat gelukt is, hoor je in dit college.

Hoe bevrijdde de verchroomde pannenset de Nederlandse huisvrouw?

We maken geen grap, de verchroomde pannenset kan ons echt iets vertellen over de veranderde rolpatronen in het huishouden in de twintigste eeuw. En ben of ken je een man die zich graag uitslooft met een hypermoderne barbecue? Ook dat, zo betoogt Timo de Rijk, vertelt veel over hoe onze cultuur veranderd is.

Tickets reserveren

Regelmatig geven Leidse wetenschappers college bij de Universiteit van Nederland.

Terugkijken: colleges van André Gerrits over Rusland