Leo Lucassen over de belangrijke rol van migratie voor Nederland

Wanneer is een allochtoon geïntegreerd? En hoe heeft massa-immigratie Nederland rijk gemaakt? Deze en andere vragen behandelt hoogleraar Sociale Geschiedenis Leo Lucassen in een collegereeks voor de Universiteit van Nederland, die deze week online verschijnt.

Leo Lucassen over de grote rol van migratie in Nederland

Migratie is een uiterst actueel thema, maar wie alleen naar het nieuws kijkt zou misschien bijna vergeten dat migratie al honderden jaren een hot topic is in Nederland.  Migratiehistoricus Leo Lucassen legt in zijn collegereeks uit dat migratie van alle tijden is, en welke grote rol het voor Nederland heeft gespeeld. De reeks bestaat uit vijf colleges, waarvan er deze week iedere werkdag één online verschijnt.

Scheepsjongens van Bontekoe

Zo zien we in het eerste college, Hoe heeft massa-immigratie Nederland rijk gemaakt?, Lucassen het boek De scheepsjongens van Bontekoe omhooghouden. Als kind was het zijn lievelingsboek, legt hij uit. Pas later, toen hij geschiedenis ging studeren, kwam hij er achter dat de VOC-schepen vol zaten met buitenlandse matrozen, een belangrijk detail waar zijn favoriete jongensboek nooit over repte. Met deze particuliere anekdote wil Lucassen aantonen dat de invloed van migratie heel belangrijk is geweest, maar lang niet altijd duidelijk zichtbaar.

Prikkelend

De korte colleges hebben traditiegetrouw prikkelende titels, zoals Wat is het verschil tussen Polen en Marokkanen? In het vijfde college deze week beantwoordt Lucassen de vraag: Wat zijn de kosten en baten van migratie? In een handelsland als Nederland speelt de portemonnee immers altijd een belangrijke rol. Lucassen toont aan dat die vraag eigenlijk heel complex is, doordat je het op zoveel verschillende manieren kunt bekijken. Bijvorbeeld op korte of lange termijn. In de jaren ’60 en ’70 droegen vooral Marokkaanse en Turkse gastarbeiders veel bij aan de Nederlandse economie. Dat veranderde echter toen veel van hen in de jaren ’80 permanent werkloos werden. En wat als je verder terugkijkt in de geschiedenis? Als migranten na aankomst de lakens gaan uitdelen kan dat het ‘gastland’ veel kosten. Veel oorspronkelijke bewoners van Amerika konden de komst van Christoffel Columbus niet lang navertellen.

Universiteit van Nederland

De Universiteit van Nederland publiceert elke week vijf korte colleges van een hoogleraar over zijn of haar expertise. De hoogleraren die colleges verzorgen behoren ‘tot de beste van het land’, aldus de initiatiefnemers. Uit Leiden deden onder anderen taalkundige Marc van Oosterdorp en Ruslandexpert André Gerrits al eerder mee. Wie meer wil weten of een keer een opname wil bijwonen, kijkt voor meer informatie op:  www.universiteitvannederland.nl.

( 15 december 2015 – Coen van Beelen)

Zie ook

Leo Lucassen

Leo Lucassen is hoogleraar Global Labour and Migration History (Sociale Geschiedenis) en tevens directeur van het International Institute of Social History (IISH). Zijn onderzoek richt zich voornamelijk op de geschiedenis en werkingsmechanismes van migratie. Samen met college Jan Lucassen schreef hij het veelgeprezen Winnaars en verliezers – Een nuchtere balans van vijfhonderd jaar immigratie.