Universiteit Leiden

nl en

‘Het hoger onderwijs van de toekomst is flexibel’

De toekomst van het onderwijs ligt in flexibilisering: studenten zullen vaker hun eigen studieprogramma samenstellen bij verschillende onderwijsinstellingen. Dat stelt Neil Morris, dean of digital learning bij de University of Leeds. Hij is hoofdspreker op het symposium ‘Best of Both Worlds’ over digitaal onderwijs op 31 januari.

Het onderwijs wordt alsmaar digitaler. Hoe bieden we onze studenten het beste van zowel face-to-face als online onderwijs? En kunnen online lessen je reguliere onderwijs versterken? Daarover gaat het symposium ‘Best of Both Worlds’, een initiatief vanuit het ICT & Onderwijs innovatie-programma in samenwerking met het LUMC, faculteiten en het Centre for Innovation. Ruim 15 docenten van de Universiteit Leiden zullen hun ervaringen met het combineren van online en offline onderwijs delen met collega’s en andere geïnteresseerden.

Voorbereiden op flexibel en online leren

De keynote spreker is professor Neil Morris, Dean of Digital Learning aan de University of Leeds. ‘De University of Leeds heeft haar kaarten gezet op de 'ontbundeling' van het hoger onderwijs, ook wel flexibilisering of modulisering genoemd. Wij geloven dat studenten in de toekomst steeds vaker studiepunten van verschillende onderwijsinstellingen zullen combineren om een diploma te halen.’ In Leeds worden studenten al op die toekomst voorbereid, door online modules aan te bieden waar studenten studiepunten mee kunnen verdienen, legt Morris uit. ‘Ons enthousiasme was groot, in de verwachting dat veel andere universiteiten ons voorbeeld zouden volgen, maar dat is helaas nog niet het geval.’ In de Verenigde Staten is het al gebruikelijker om online onderwijs te accrediteren, maar daar krijgen studenten de online opgebouwde studiepunten vaak pas wanneer zij zich inschrijven om een diploma te behalen. Of pas wanneer zij een volledig online traject van meerdere vakken doorlopen. Morris: ‘Dat is niet de richting die wij op wilden toen we hiermee begonnen. We wilden dat studenten niets in de weg werd gelegd om hun onderwijs daar te halen waar zij dat wilden.’

Groeiende rol van werkgevers

Voor studenten is de flexibilisering van het hoger onderwijs een geweldige ontwikkeling, meent Morris. ‘Waarom zou je niet willen studeren met de beste mensen ter wereld binnen een bepaald onderwerp, als je dan toch online bent?’ Natuurlijk heeft de gemiddelde achttienjarige hulp nodig bij het samenstellen van de modules. De universiteit kan hem of haar bijvoorbeeld een curriculum aanbieden waarin al online modules van andere onderwijsinstellingen zijn opgenomen. ‘Maar het is ook voorstelbaar dat een toekomstige werkgever een vinger in de pap krijgt. Ik ben er zeker van dat werkgevers in een nabije toekomst zullen eisen dat sollicitanten bepaalde vakken hebben gevolgd.’

'Studenten moeten hun onderwijs daar kunnen halen waar zij dat willen,' stelt Neil Morris, dean of digital learning bij de University of Leeds.
'Studenten moeten hun onderwijs daar kunnen halen waar zij dat willen,' stelt Neil Morris, dean of digital learning bij de University of Leeds.

Online platforms als curators

‘Je ziet nu al dat online platforms zich voorbereiden op hun rol als een curator voor dergelijk onderwijs,’ zegt Morris. Zo kunnen bedrijven op Coursera for Business een platform inrichten voor het onderwijs van hun werknemers, waarbij Coursera ze ondersteunt in het kiezen van de vakken: 'U bent een techbedrijf, waarom laat u uw medewerkers niet deze en deze cursus volgen?' Morris: ‘De volgende stap is dat werkgevers zeggen: deze collectie cursussen moet je volgen als je voor ons wil werken. En dat zal een mix zijn van studiepunten van de topuniversiteiten van de wereld.’

Verbetering van het campusonderwijs

Volgens Morris betekent deze online ontwikkeling alles behalve het einde van de universiteiten. ‘Ik geloof sterk in de campus-ervaring. Ik denk alleen dat de studentenpopulatie en de studeermogelijkheden diverser worden. Dat is onontkoombaar. Via online onderwijs zijn universiteiten opeens in staat om studenten aan te trekken die ze voorheen niet konden bereiken. Daarom doen onderwijsinstellingen er goed aan om online onderwijs niet te negeren.’ Bovendien biedt online onderwijs kansen om het campusonderwijs te verbeteren, aldus Morris. Het onderwijs wordt verrijkt doordat studenten online in contact komen met een deel van de wereldbevolking met wie ze anders nooit een conversatie zouden hebben gevoerd. Daarnaast is het goed voor de vaardigheden van docenten, omdat het hen dwingt om op een nieuwe manier na te denken over curriculumontwerp en pedagogiek. ‘Bij de University of Leeds heeft iedere academicus die zich bezighield met online onderwijs die ontwikkeling meegenomen in de onderwijspraktijk. Het heeft ons denken over onderwijs ingrijpend veranderd.’

Symposium ‘Best of Both Worlds: adding online experiences to on-campus education’

Wilt u meer horen, of met Neil Morris of één van de vele andere presentatoren in discussie gaan? Docenten en medewerkers die zich interesseren in digitalisering en innovatie van het onderwijs zijn van harte welkom om het symposium ‘Best of Both Worlds’ bij te wonen, op 31 januari vanaf 13u. Deelname is gratis. Meer informatie en aanmelden

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie