Universiteit Leiden

nl en

Hoe de faculteiten zich voorbereiden op invoering Brightspace

Vanaf volgend collegejaar stapt de universiteit volledig over op de nieuwe leeromgeving Brightspace. De faculteiten werken hard om alle vakken over te zetten. Twee projectleiders, Rob Goedemans en Remco Jansen, vertellen hoe dat gaat bij Geesteswetenschappen en Geneeskunde/LUMC. Wat zijn hun tips?

Beide faculteiten doen mee aan de pilot. Ze trainen docenten en ontwikkelen instructiemateriaal. Op de faculteit Geesteswetenschappen staan in dit eerste semester vijf vakken van het honoursonderwijs al in Brightspace. In het tweede semester wordt flink opgeschaald: dan moeten ook meer dan honderd vakken van het Academisch Talencentrum in Brightspace staan. Binnen de hele faculteit gaat het om zo’n duizend vakken die volgend collegejaar ‘om’ moeten. ‘Het is een monsterklus’, beaamt Rob Goedemans. ‘Maar het gaat goed. Alles draait om een strakke en werkbare planning.’ Als facultair projectleider is hij mede verantwoordelijk voor het draaiboek  voor zaken als trainingen en migratie en hij wordt breed ondersteund door zijn Facultair Implementatie Team dat, naast Rob, uit vier medewerkers bestaat.

Eigen testomgeving

Bij Geneeskunde/LUMC zijn dit eerste semester twee vakken volledig over naar Brightspace en het volgend semester komen er drie bij. Remco Jansen: ‘Ondertussen moeten natuurlijk ook hier alle vakken voor komend collegejaar gemigreerd worden.’ Docenten krijgen op alle faculteiten de keuze of ze dat zelf willen doen. Via trainingen, inloopspreekuren en een eigen testomgeving – Sandbox genaamd – kunnen docenten en assistenten alvast oefenen. De meeste docenten reageren enthousiast, aldus beide projectleiders. Het is een gebruikersvriendelijk en overzichtelijk systeem. Goedemans: ‘Mijn boodschap is: het is niet ingewikkeld en wij staan naast je. We zorgen ervoor dat docenten weinig kopzorgen hebben.’ Docenten kunnen ook de migratie overlaten aan een supportmedewerker. Jansen: ‘In dat geval checkt de docent na het omzetten of alles goed erop staat.’ 

Feedback uit de faculteiten

Dankzij de pilot ontdekken ze wat goed gaat en waar nog aanpassing nodig is. Zo hanteert de Canadese leverancier D2L een registratiewijze van achternamen die in Nederland minder gebruikelijk is. Goedemans: ‘Dan is het even puzzelen om het passend te krijgen voor de Nederlandse situatie, maar daar komen we uit.’

Tips en trucs 

Jansen wijst op de bijzondere situatie in het LUMC. Hier zitten docenten vaak niet achter hun pc, maar ze opereren of spreken met patiënten. Zij zijn dus vaak niet goed bereikbaar en lang niet alle docenten zullen zelf hun vak migreren. Hij heeft gemerkt dat een uitgebreide intake met de docent vooraf het beste werkt. Dan kan de docent goed aangeven welke informatie overgezet kan worden en hoeft niet achteraf veel rechtgezet worden. Die intake is mede geïntroduceerd nadat Jansen hoorde over de Brightspace-ervaringen bij de rechtenfaculteit. Twee keer per maand wisselen alle facultaire projectleiders hun ervaringen en tips uit. Goedemans: ‘Dat werk heel goed. Zo hoeven we niet allemaal zelf het wiel uit te vinden.’

Begin op tijd met schoonmaken

Beide projectleiders wijzen ook op het belang om vooraf al een grote schoonmaak op Blackboard te houden en verouderde informatie te verwijderen. ‘Dat scheelt tijd en geld’, aldus Jansen. Een ander voorbeeld van geldbesparing zijn de pdf’s van literatuur. Vervang die zoveel mogelijk door hyperlinks naar openbare bronnen waar geen auteursrechten voor afgedragen hoeven worden. Jansen wil nog een laatste tip meegeven aan docenten en assistenten die hun vak migreren. ‘Lees je alvast in voordat je naar een training of inloopspreekuur gaat en kijk alvast rond in Sandbox. Dan is niet alles nieuw en wordt het sneller duidelijk.’

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie