Universiteit Leiden

nl en

Sanne Frequin over Middeleeuwse graftombes bij de Universiteit van Nederland

Bij onderzoek naar de graftombe van Bisschop Gwijde van Avesnes in de Domkerk in Utrecht, deed kunsthistorica Sanne Frequin twee bijzondere ontdekkingen. Naar aanleiding hiervan geeft zij bij een college van de Universiteit van Nederland antwoord op de vraag: 'Waarom moet je nooit zomaar langs een Middeleeuwse graftombe lopen?'

Veel Middeleeuwse kunstwerken zijn vaak onlosmakelijk verbonden met de dood. Deze kunstwerken werden vaak gemaakt om mensen te herinneren aan het lot dat hun onsterfelijke ziel te wachten stond: de dood.

Wie in de Middeleeuwen overleed, had drie opties voor zijn onsterfelijke ziel: een reisje naar de hemel, een ticket voor de hel of het vagevuur. Het vagevuur stond de meeste mensen te wachten en speelt een belangrijke rol in het college van Frequin. Zij zegt hierover: 

'Men geloofde dat men zondig was en dat deze zonden moesten worden uitgeboet in het vagevuur. Bij leven kon je zelf invloed uitoefenen op het lot van je onsterfelijke ziel. Bijvoorbeeld door een pelgrimstocht of aflaten te kopen. Als je al gestorven was, kon je er ook voor zorgen dat de levenden voor jou zouden bidden dat jij korter in het vagevuur zou blijven. 'En daar hielpen de Middeleeuwse grafmonumenten bij, omdat ze dienden om ons te raken en te inspireren om te bidden voor het zielenheil van de overledene.' 
 

Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie