Universiteit Leiden

nl en

Ineens naar digitaal onderwijs: ‘We vertrouwden erop dat het ging lukken’

‘De mogelijkheden voor interactief en digitaal leren bij de universiteit zijn in de coronacrisis in een stroomversnelling geraakt’, stelt Michelle Olmstead, directeur van het Centre for Innovation. Die stroomversnelling was er ook bij Centre zelf.

Het Centre for Innovation (CfI) bestaat nog niet zo lang en is opgericht om de mogelijkheden van digitaal onderwijs (mee) te verkennen en uit te breiden; sinds enige tijd valt het dan ook onder het expertisecentrum Studenten- en Onderwijszaken. Het fungeert ook als testcentrum voor nieuwe onderwijssystemen en -tools. Het telt inmiddels 32 collega’s en de standplaats is Den Haag. 

Centre for Innovation
Directeur Michelle Olmstead zag de gedeeltelijke lockdown al aankomen.

Sneltreinvaart

Toen in maart ineens al het fysieke onderwijs werd stilgezet, brak er een hectische tijd aan voor het CfI. Zo werd Kaltura Live Room, in samenwerking met anderen binnen de universiteit, in sneltreinvaart aangeschaft en geïmplementeerd. Het programma Teams van Microsoft, waarmee de universiteit sinds het uitbreken van de crisis op alle niveaus vergadert, verkeerde nog in de pilotfase maar werd meteen vrijgegeven.

Vertrouwen

Directeur Michelle Olmstead zag al aankomen dat er een gedeeltelijk lockdown aankwam maar had er vertrouwen in. ‘Ik wist zeker dat we, samen met de collega's van de UBL, ICLON, ISSC en ICT-coördinatoren van de faculteiten, de ondersteuning konden gaan bieden die nodig was. Ik heb ervaring met innovatieve leer- en onderwijsmethoden bij universiteiten in de VS en bij de University van Oxford in GB en we werken samen met universiteiten in China en Australië.’

De ervaring van nu is ook van groot belang voor na de crisis, meent stelt Olmstead. ‘Die kan ertoe leiden dat docenten en studenten op nieuwe manieren gaan kijken naar de mogelijkheden om te leren.’

Centre for Innovation
In een week was Kaltura Live Room aangeschaft en beschikbaar gesteld aan docenten.'

Robert van ’t Sant was nauw betrokken bij de invoering van Kaltura Live Room

‘Ik heb me bezig gehouden met de aanschaf, installatie en ondersteuning van Kaltura Live Room voor het digitale onderwijs. Aanvankelijk hadden we nog niets. In de week voordat de universiteit dicht ging, ben ik gevraagd om als projectleider te zorgen dat er een tool kwam waarmee docenten online interactieve colleges konden geven. Twee dagen later hadden we Kaltura Live Room geselecteerd en waren we bezig met het contract. En weer een paar dagen later hadden 2900 docenten toegang tot het systeem, was de eerste versie van de supportsite live en waren we druk bezig met de beheerstructuur en de procedures voor de technische en didactische support.’ ‘De implementatie van Brightspace, waar ik me normaal mee bezig houd, is ook wel druk maar die eerste tijd van de crisis had wel een andere dimensie. De snelheid van besluitvorming, de actie en het feit dat werkelijk iedereen in de meewerkstand stond, maakte het speciaal en leuk.’ 

Welke extra taken kreeg het Centre for Innovation

  • Opzetten en onderhoud van de Remote Teaching Website
  • Remote Teaching support via de helpdesk in samenwerking met ICLON, ISSC en de UBL
  • Frequente webinars over het geven van onderwijs op afstand
  • Ondersteuning in ontwikkeling van MSTeams - richtlijnen en tips
  • Gegevensprivacy-advies voor verantwoordelijk datagebruik en ethische overwegingen
  • Technische en didactische ondersteuning bij het leren op afstand 
  • Algemene ondersteuning voor studenten op het gebied van digitaal leren

‘Ik heb een vrouw, een zoon en dochter. Mijn dochter studeert en woont op kamers, dus die heb ik weinig gezien de afgelopen maand. We hebben onlangs wel virtueel geborreld via de houseparty app. Mijn zoon is 18 en heeft zijn vader niet nodig om te helpen met online onderwijs. Het is fijn dat ik een eigen werkkamer heb, met uitzicht op de tuin. Maar soms voelt het toch alsof ik daar de hele dag opgesloten heb gezeten.’

Centre for Innovation
'We raken nu langzaam uit de crisismodus.'

Josje Spierings was verantwoordelijk voor het opzetten van duurzame support

‘Covid-19 heeft een gigantische verandering gebracht voor docenten en studenten. Het werken met tools waar nog bijna niemand ervaring mee heeft, levert veel vragen op die snel beantwoord moeten worden. Mijn taak was de coördinatie van het opzetten van een duurzaam supportproces. Er is nu speciaal voor vragen over remote teaching een thema-tegel in de helpdesk, waar collega’s van het CFI en ICLON vragen beantwoorden. We doen dit natuurlijk in samenwerking met het ISSC en het beheerteam van de UBL.’

Volledig online onderwijs is nieuw, en soms ook onwennig en stressvol, voor zowel docenten als  studenten. Heldere en eenduidige informatie is belangrijk zodat er niet nog extra stress ontstaat. Om deze reden is afstemming binnen de universiteit cruciaal, wat gebeurt via virtuele meetings. Ik merk wel dat er langzaam een verschuiving plaatsvindt van de crisismodus naar een nieuwe werkelijkheid, waarin er ruimte komt om na te denken over hoe we docenten (nog) beter kunnen ondersteunen met het inrichten van online onderwijs, en wat de toekomstige mogelijkheden van remote onderwijs zijn voor de Leiden Universiteit.’

‘Ik woon samen met mijn vriend, we hebben het geluk dat we groot genoeg wonen om elk een eigen werkkamer te hebben. Thuiswerken gaat goed. Maar ik kijk er wel erg naar uit om weer naar kantoor te kunnen om mijn collega’s weer te zien en een bakkie koffie met hen te drinken. Deze situatie doet me beseffen dat collega’s in persoon zien grote waarde toevoegt aan mijn werkplezier.’ 

Centre for Innovation
Mijn taak was de coördinatie van het opzetten van een duurzaam supportproces.'

Cameron Hope had vooral een coördinerende rol

‘In de eerste drie weken verzorgde ik samen met collega Karen Van Muiden en onze directeur Michelle Olmstead de dagelijkse update-meetings met de facultaire coördinatoren. De bedoeling was de barrières te identificeren en bevindingen te delen. Vervolgens coördineerden we het vinden of creëren van oplossingen, samen met allerlei betrokkenen zoals gegevensbeschermingsfunctionarissen, producteigenaren, informatiemanagers, onderwijskundigen en beleidsmedewerkers. Als alles zo snel gaat, is het essentieel dat we consistente en actuele informatie bieden. Daarom is coördinatie echt belangrijk. Ik ben mijn collega’s, die veel van digitale onderwijsmiddelen weten, erg dankbaar dat ze mijn vele vragen konden beantwoorden en aanbevelingen konden doen over alles. Dat ging van online community management tot het maken van een aansprekende video.’

‘We hebben veel voor elkaar gekregen maar ik zie ook dat lesgeven uiteindelijk bijzonder is vanwege het face-to-face-contact. En sommige gesprekken kun je echter beter voeren als je iemand erbij in de ogen kunt kijken.’

‘Met ons team proberen we gezonde werkgewoontes overeind te houden, zoals samen yogalessen volgen, een koffiepauze houden, en virtueel borrelen op vrijdagmiddag. Ik heb het geluk dat ik thuis een goede werkomgeving heb. Ik heb frisse lucht en genoeg licht. Het helpt ook dat ik geen kinderen heb om voor te zorgen! Persoonlijk vind ik werken vanuit huis erg productief en het laat ook veel flexibiliteit toe. Maar serendipiteit  in de gesprekken levert het niet op.’

Centre for Innovation
Niels van de Ven thuis in zijn kantoor: de ouderlijke slaapkamer...

Niels van der Ven probeerde met zijn team de website 'teachingsupport' snel online te krijgen

‘Ik heb met mijn team hard gewerkt om de website ‘teachingsupport’ zo snel mogelijk online te krijgen. Dit is een website waar de docenten van de universiteit terecht kunnen met al hun vragen over remote teaching. Het was een grote uitdaging om dat binnen zo’n kort tijdbestek voor elkaar te krijgen. De content voor deze website bestaat uit materiaal dat we zelf schrijven of afkomstig is van de faculteiten, het ICLON, het ISSC en de UBL.'

'De collega’s van al die eenheden streven hetzelfde doel na en dan doet het er niet tot welke club je hoort. Het geeft erg veel energie om te zien hoe iedereen zich verantwoordelijk voelt, zich inzet en elkaar helpt, en dat er door deze crisis bruggen worden gebouwd tussen al deze onderdelen van de universiteit. Ik vind het fijn dat het CfI hieraan zijn steentje kan bijdragen.'

'Ik woon samen met mijn vrouw Esther en onze twee kinderen Noa (6) en Kay (5). Ik kan al mijn werkzaamheden thuis doen, al was er wel een kleine verbouwing voor nodig: de benedenverdieping is omgetoverd tot school, de slaapkamer is gebombardeerd tot mijn kantoor, terwijl de zolder is getransformeerd tot speelkamer. Deze nieuwe situatie heeft wel wat aanpassingsvermogen van alle huisgenoten gevraagd, maar ik ben er trots op hoe we dit als gezinnetje managen!'

Tekst: Corine Hendriks
Foto banner: Polona Zimmerman (Pexels)
Mail de redactie

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.