Universiteit Leiden

nl en

Tips en tricks over thuiswerken: ‘Zorg voor afwisseling’

Dag in dag uit thuiswerken is nieuw voor velen en een goede thuiswerkomgeving creëren is best een uitdaging. We vroegen Arbocoördinator Els Vijfvinkel om advies voor de juiste manier en waarvoor collega’s bij haar terecht kunnen.

Heeft Corona onze werkhouding veranderd?

Ik merk dat iedereen nu met dringende zaken bezig is, arbeidsomstandigheden staan niet hoog op de lijst. Logisch ook, er moet zo snel geschakeld worden. Voor mij betekent dit minder mailverkeer. De vragen die ik krijg over de thuiswerkplek komen van medewerkers waar ik al eerder een werkplekadvies heb gegeven. Blijkbaar is de drempel lager als er al kennis is gemaakt. Ik verwacht wel meer vragen zolang de situatie niet veranderd en we met z’n allen blijven thuiswerken.

Voor jouw functie als Arbocoördinator ga je meestal langs bij collega’s. Wat nu?

Ik ben nog niet veel benaderd door medewerkers, dat kwam niet heel slecht uit: Ik ben 2 weken ziek geweest en heb daarna anderhalve week niet voor de 100% gewerkt. Wat ik op dit moment kan doen is per mail en telefoon (06-11848519) beantwoorden, overleggen met de directe Arbo-collega’s, afronden van de diverse jaarverslagleggingen (voor besturen en faculteits/dienstraden) en de lopende zaken afhandelen.

Waarvoor kunnen we je hulp inschakelen en hoe ben je te bereiken?

Voor alle vragen omtrent de thuiswerkplek. Helaas kan ik niet op bezoek komen om de werkplek te beoordelen maar ik kan wel vragen beantwoorden. Heb je bijvoorbeeld nek- of schouderklachten? Neem dan zeker contact met mij op. We bespreken de knelpunten van je thuiswerkplek en dan geef ik je een persoonlijk advies. Ik ben goed per mail en telefoon (06-11848519) te bereiken.

Wat is nou precies de juiste houding om nek- en schouderklachten te voorkomen?

Normaal gesproken zouden we het niet aanraden om langer dan 2 uur achter een laptop te werken. Om deze reden zou ik proberen om van de laptop een desktop maken. Hier ga ik later verder op in. Als belangrijke aandachtspunten zou ik mee willen geven:

  • Zit zo recht mogelijk. Het topje van je kruin boven je romp en billen.
  • Daarnaast is het aan te raden om je armen en knieën in een hoek van 90 graden te buigen.
  • Voeten moeten plat op de grond kunnen staan.
  • Let erop dat je schouders ontspannen zijn en probeer daar af en toe bewust op te letten.
  • Schuif jezelf met stoel en al goed aan de tafel. Dit zorgt automatisch al voor een betere houding.

Welke tips heb je, om met de spullen die je in huis hebt, een zo arbo-technisch verantwoorde houding achter de laptop of desktop te creëren?

  1. Je scherm en tafel op de juiste hoogte
    Maak van je laptop een desktop. Schaf als dat mogelijk is een muis, een laptopverhoger en een los toetsenbord aan. Als het toetsenbord niet vast zit aan het scherm kun je een betere werkhouding aannemen. Je scherm moet dan aan de bovenzijde op ooghoogte zitten.

    Heb je deze mogelijkheden niet, zorg er dan voor dat je zo min mogelijk in je scherm kruipt en vergoot bijvoorbeeld je lettergrootte. Daarnaast is het belangrijk dat je armen worden ondersteund door het tafelblad. Dit kun je het beste doen door zo dicht mogelijk je stoel aan tafel te schuiven en je armen op het blad te laten rusten.
     
  2. Wissel af met staand werken
    Kijk naar de mogelijkheden om af en toe staand te werken. Zet bijvoorbeeld je laptop in de boekenkast op een plank of zoek een kratje en zet die op tafel waar je de laptop op kunt zetten.
     
  3. Deel je werkdag in met voldoende afwisseling
    Naast de juiste werkhouding is ook de dagindeling van belang. Zorg voor afwisseling. Bedenk bij de start van de werkdag wat je die dag moet gaan doen en kijk of je afwisseling kun aanbrengen. Dit kun je doen door in een andere stoel te gaan zitten (bijvoorbeeld als je iets moet lezen) of staand te werken. Als je telefoneert kun je gaan rondlopen. Je werk onderbreken door een wandelingetje is natuurlijk ook zeer aan te raden.

Hoe voorkomen we dat we na deze periode bij de huisarts belanden met klachten?

Dit filmpje geeft een paar concrete oefeningen om RSI klachten te voorkomen.  Je onderarmen en rug worden gestretched en versterkt. Simpele oefeningen die je elke dag kunt doen.

Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

Hoe denk je over pauzesoftware zoals Workrave?

Een pauzeprogramma kan een hulpmiddel zijn om de gewenste afwisseling te realiseren. Als je van jezelf weet dat je de neiging hebt om maar ‘lekker’ door te gaan dan is dat zeker aan te raden om een pauzeprogramma uit te proberen.

De universiteit biedt de medewerkers de pauzeprogramma’s Workrave voor Windows en Time out voor Apple gebruikers aan. Het gaat vooral om de bewustwording. De juiste hulpmiddelen ligt aan de persoonlijke voorkeur, daarom zou men ook naar de andere programma’s kunnen kijken die jullie hebben uitgezocht:

Voor Windows

  1. Micro breaks (Chrome) 
  2. Break Ttime (Chrome)
  3. Take a break bij eye care (Chrome)
  4. Workrave

Voor Apple:

  1. Time out
  2. Be Focused

Welke voorzieningen stelt de universiteit beschikbaar?

We moeten goed in de gaten houden of er klachten zijn of nog komen, deze nemen we heel serieus. Arbo adviezen zijn toch naast de algemene richtlijnen vaak maatwerk. Het zou mooi zijn als we zicht krijgen op de klachten door het thuiswerken. Pas als we weten wat de klachten zijn, kunnen we aan maatwerkoplossingen gaan werken.  Om deze reden willen we iedereen met klachten adviseren contact met mij op te nemen (per mail of telefoon (06-11848519).

Lees meer>>

Loop jij zelf ook tegen problemen aan met het thuiswerken?

Ik heb geen specifieke klachten en daarom ook geen problemen. Ik heb wel moeten wennen aan mijn thuiswerkplek, alles is anders en dat kan af en toe frustreren. Wat ik wel lastig vind is dat ik veel alleen ben. Ik woon alleen dus waar ik normaal gesproken een praatje maak met collega’s heb ik dat op dit moment niet. Daardoor mis ik mijn werkplek zeker.

 

FAQ

'Ik merk dat ik sneller last heb van vermoeide ogen, nu ik aan de eettafel met een laptop werk. Ben benieuwd wat je daaraan kunt doen?'

  • Tip 1
    Ga na of je tegen het licht inkijkt. Als dat het geval is probeer dan je laptop op een andere plek neer te zetten. Tegen het licht inkijken is zeer vermoeiend voor je ogen, je bent steeds aan het focussen. Het beeldscherm moet bij voorkeur haaks op het raam staan hierdoor heb je geen last van tegenlicht of reflectie in het beeldscherm.
     
  • Tip 2
    Vermoeide ogen kan ook door droge lucht komen (lage luchtvochtigheid). Zorg dat je voldoende ventileert.
     
  • Tip 3
    Wellicht is het mogelijk om de tekens op het scherm te vergroten waardoor het lezen van de tekst minder inspanning kost.
     
  • Tip 4
    Zorg voor afwisseling (pauzeprogramma, kleine wandeling, even buiten zitten etc).

 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.