Universiteit Leiden

nl en

FSW opnieuw inrichten

De opening van de basisscholen deze week is een voorzichtig begin van de versoepeling van de intelligente lockdown. Uiteindelijk zal ook de universiteit weer open gaan voor ons. Decaan Paul Wouters praat ons bij over waar de bestuurders, in deze fase van herinrichting, tegen aan lopen.

Beste medewerkers en studenten,

De afgelopen dagen hebben we de basis gelegd voor een nieuwe fase in de Coronacrisis. In het dagelijks leven is daar nog niet zoveel van te merken omdat we allemaal nog zoveel mogelijk thuiswerken. Maar we kunnen optimistisch zijn: het is zeker dat deze pandemie op een bepaald moment voorbij zal zijn. We kunnen in de aanloop daarnaar toe het werk in de toekomst stukje bij beetje weer mogelijk maken op de faculteit. Zelfs als dat nog lang duurt – en dat hangt af van de snelheid waarmee de epidemie wordt teruggedrongen - kunnen we het academische leven in de komende periode steeds iets completer beleven. Hoe gaan we dat dan doen?

Onze gebouwen in Leiden en Den Haag willen we handhaven als cruciale ontmoetingsplekken waar staf en studenten elkaar kunnen inspireren en ook emotionele steun bij elkaar kunnen vinden. Daarbij blijven we gebruik maken van de mogelijkheden van digitale communicatiemiddelen en lesmethoden. Kortom: hoe kunnen we een robuuste infrastructuur bouwen waarin we 'on campus'' en online flexibel en creatief kunnen combineren?

Het komt erop neer dat we onze FSW opnieuw zullen inrichten. Dat is een stevige klus waar we als faculteitsbestuur alle creativiteit van onze studenten en medewerkers goed bij kunnen gebruiken, maar in ruil daarvoor dan ook alle ondersteuning willen geven die onze docenten, onderzoekers en studenten nodig hebben. We pakken nu zowel de korte als de lange termijn vragen op.

Welk onderzoek kan het snelst binnen de beperkingen van het landelijk Coronabeleid weer worden opgestart? Wie moet toegang tot het gebouw gaan krijgen (zodra dat weer mag) voor online onderwijs en voor kleine werkgroepen (grote hoorcolleges zitten er voorlopig in ieder geval niet in)? Hoe gaan we de docenten ontlasten zodat ze zich in het nieuwe studiejaar op de inhoud kunnen concentreren en niet hoeven te denken over de techniek van Kaltura? Hoe gaan we onze eerstejaars studenten straks een warm welkom geven in tutorgroepen, on campus en online? Hoe maken we onderwijs van topkwaliteit mogelijk in nieuwe combinaties? Hoe richten we de toetsing in zodat studenten en docenten zich er beide comfortabel bij voelen? Welke rol kunnen onze studenten spelen niet alleen als consumenten maar vooral ook als creatievelingen, scheppers van kennis en als assistenten van docenten en van elkaar? En welke verschuivingen in onze begrotingen en budgetten zijn nodig om dit allemaal mogelijk te maken?

Op deze vragen hebben we als faculteitsbestuur de afgelopen dagen al een reeks voorlopige antwoorden geformuleerd. We zullen deze de komende dagen en weken aanscherpen samen met de instituutsbesturen, onderzoeksleiders, onderwijs- en programmadirecteuren, assessoren en studieverenigingen.

Toegegeven, dat is een klus, maar wel een interessante: het opnieuw uitvinden van de FSW. Wil je meedenken? Stuur mij een mail en we vinden gegarandeerd een groep waarin je mee kunt denken en werken. Of neem contact op met je docent of leidinggevende. Alle creativiteit is van harte welkom!

Paul Wouters
Decaan Faculteit der Sociale Wetenschappen

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.