Universiteit Leiden

nl en

Ervaringen met digitaal onderwijs delen? Meld je aan voor het universiteitsbrede webinar

Als Leids docent heb je, door de coronacris, nu ruim drie maanden ervaring met non-stop digitaal college geven. Wil je ervaringen uitwisselen met andere Leidse docenten en deelnemen aan een van de workshops? Meld je aan voor het webinar over digitaal leren en doceren op 7 juli.

‘Ik wil het hebben over de snelkookpan waar we nu door de coronacrisis in zitten en die een transformatieproces van jaren heeft versneld.’ Dat zegt docent Public Health Jeroen de Wilde van Geneeskunde/LUMC. Hij is een van de collega’s die in een testimonial annex workshop over zijn ervaringen met digitaal onderwijs vertelt. Wat De Wilde hier zegt, verwoordt het algemene oordeel over de plotselinge, gedwongen overgang naar digitaal doceren. Het webinar 'Digitaal leren en lesgeven in tijden van corona' gaat op zoek naar de nuances. 

Onderwijsdag

Het webinar komt in de plaats van de jaarlijkse Onderwijsdag die dit jaar bij de faculteit Governance and Global Affairs zou worden gehouden. Het is een initiatief van de eenheden die met (digitaal) onderwijs te maken hebben, op alle niveaus: het projectteam Onderwijsvisie in samenwerking met Centre for Innovation, het ICLON en de Leiden Teachers’ Academy. De voertaal is Engels.

Tijdens de opening  is onder anderen vicerector Hester Bijl te zien en te horen over haar ervaringen met digitaal onderwijs, en haar kijk daarop.

Workshops

Het webinar biedt ook de mogelijkheid om dieper in te gaan op een specifiek onderwerp. De docenten, hoewel gespecialiseerd in een bepaald vakgebied, kiezen een insteek vanuit persoonlijke ervaring, maar zodanig dat die voor docenten van andere opleidingen herkenbaar is. De workshops worden in de vorm van persoonlijke testimonials - live! - door docenten ingeleid. Vervolgens is er ruimte voor vragen en (onderlinge) discussie.

De onderwerpen zijn aan de hand van een enquête onder docenten gekozen.

  • Egbert Koops, rechten: Online multiple choice testing: yes, no, maybe?
    Online testing is tricky because of the large risk of fraud. Within limits, multiple choice testing may provide a way forward. We constructed a 600+ question database to make randomized multiple choice testing possible. Each student is provided with an unique assignment of 30 MC-questions. We received good guidance from ICLON on several statistical questions.
  • Frank Takes, informatica: Interaction & Engagement
    Online teaching can pose challenges when it comes to gauging the interest of students. 
  • Jan Sleutels, wijsbegeerte: How online teaching affects the learning experience. Results from two surveys among students.
    Learn from colleagues how you can get students to actively engage with online lectures.
  • Madeleine Hosli, internationale betrekkingen: 'Internships Cancelled due to Covid-19 -- Let us Write a Book Instead!'
    This session focuses on how a challenge in the MSc International Relations and Diplomacy program this spring -- with many international internships cancelled or postponed -- was met by introducing, on short notice, an alternative module worth 10 EC for students affected by travel bans and internship cancellations. The 'course' consists of a collective project, under the supervision of the teacher, with all participating students writing a chapter for a collective edited volume titled 'The Future of Multilateralism'. Students also manage the contact with publishers, interview practitioners on current challenges they are facing in their organization and edit the volume before submission.
  • Jeroen de Wilde, public health: ‘How-to Feedbackfruits Peer review & Interactive Video’
    Feedbackfruits has all kinds of tools that enable activating asynchronous education. For example, with Fbf Interactive Video, you can play screencasts or knowledge clips in which can set quiz questions during playback. FbF Peer review has many setting options where students can give feedback on each other's products. Medical students use it to give structured feedback on recordings of (simulated) doctor-patient consultations of themselves and other students. This session will demonstrate what the possibilities are and how you can easily set up these tools.
  • Robert van ‘t Sant, SOZ: From Blackboard to Brightspace: Which online learning tools can use in my Brightspace course?
    Which tooling is available to you once you start teaching in Brightspace in September? We will tell you what we did to create a better experience for students and we will demo several tools that can be used to create more engagement in your course. Of course there will be room for Brightspace related questions as well. 
  • Esther Kentin, rechten: Moot Court online
    Changing to personal online teaching for large numbers of students requires effective organization and planning. Leadership, teamwork and some braveness are essential as well as connectedness with students.
  • Remco Breuker, Koreastudies: The do’s and especially the don’t of podcasting in long-distance learning.

Registration

Registration is now closed. If you have registered, you will receive a link to the session on 6 July around 3 p.m. via email.

   

 

Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

Mail de redactie

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.