Universiteit Leiden

nl en

Arianna Pranger: ‘Ik stop zoveel mogelijk creativiteit in mijn onderwijs’

Arianna Pranger heeft haar hart verpand aan het onderwijs. De masterdocent Farmacie is één van de drie genomineerden voor de LUS Onderwijsprijs. De studie Farmacie leidt studenten op tot apotheker.

We spreken elkaar via Teams en Pranger lijkt steeds een lichte verlegenheid weg te lachen. ‘Ja dat klopt wel. Ik vind onderwijs geven heerlijk, en ik voel me er helemaal bij op mijn gemak. Maar nu ik geacht word over mezelf te praten, is het toch anders.’

Arianna Pranger LUS
Arianna Pranger: 'De studenten erbij houden was belangrijk.'

Pranger gaf aanvankelijk, naast haar baan als ziekenhuisapotheker in het LUMC, één dag per week onderwijs bij de driejarige masteropleiding Farmacie, maar die verhouding is op haar eigen verzoek vorig jaar november omgedraaid: ze is nu in de eerste plaats docent en werkt daarnaast een dag in de ziekenhuisapotheek om de verbinding te kunnen blijven leggen met de beroepspraktijk.

Pranger coördineert het twee maanden durende blok Infectieziekten en immunologie en geeft daarin zelf het onderwijs over onder meer antibiotica, tuberculose en Therapeutic Drug Monitoring. De rest van het jaar geeft ze onderwijs in andere blokken. Sinds juni 2020 is ze tevens lid van de Examencommissie Farmacie. Dat ze is voorgedragen voor de LUS Onderwijsprijs wekt geen verbazing: in juli won ze bij de Faculteit Geneeskunde/LUMC ook al de Prof. dr. G.J. Tammelingprijs voor beste docent.

Wat was je eerste reactie toen je hoorde dat je was genomineerd?‘

Ik voelde het zeker als waardering voor iets dat ik eigenlijk alleen maar met heel veel plezier doe, en het bevestigde mijn keuze om vorig jaar het docentschap flink uit te breiden.’

Waarom denk je dat je studenten je hebben voorgedragen?

‘Ik vind dat onderwijs meer moet zijn dan een hoor- en een werkcollege. Studenten moeten kennis opdoen en begrijpen hoe processen werken. En ik zoek steeds manieren om ze op een gestructureerde en creatieve manier tot dat punt te brengen. Het moment van begrip moet logisch volgen uit wat ze daarvoor hebben geleerd of gedaan. Dat probeer ik te bewerkstelligen door veel verschillende werkvormen te gebruiken en studenten veel zelf te laten doen. Kennelijk waarderen ze dat, en misschien ook dat ik geniet van de interactie met hen. Onderwijs geeft me energie.’

Welke werkvormen gebruik je bijvoorbeeld?

‘Ik maak van de kern van elk gedeelte van de stof kennisclips, dat zijn gesproken powerpoints met verhelderende plaatjes. Die clips kunnen studenten ook terugkijken. Daarnaast heb ik de studenten ook zelf een kennisclip of een korte uitleg (micro-teaching) met quiz-vragen laten maken over de studiestof. Verder bied ik prijsvragen of challenges aan, bijvoorbeeld: geef een verklaring voor de bijwerkingen van een geneesmiddel bij deze patiënt, of beeld op ludieke wijze een geneesmiddel uit zonder tekst te gebruiken. De winnende student krijgt een echt pluimpje in een reageerbuisje uit het lab thuisgestuurd.

Farmacie in Leiden
De driejarige master Farmacie is een voor Leiden piepjonge opleiding. Althans, in 1985 werd de toen bestaande opleiding Farmacie in het kader van een landelijke bezuinigingsoperatie opgeheven om in 2016 als driejarige master te herrijzen. Met als Leidse signatuur dat de beroepspraktijk sterk is geïntegreerd; studenten lopen vanaf de start mee in een apotheek. De opleidingen farmacie zijn ontstaan uit de ‘kunst van de artsenijbereiding’. Vrijwel zolang de mensheid bestaat zijn er artsen, of in elk geval personen met (vermeende) geneeskundige vaardigheden, en in hun kielzog verschenen de apothekers, aan wie de artsen de bereiding van hun (kruiden)geneesmiddelen uitbesteedden.

En toen kwam corona…

‘Ja, een week na het ingaan van de maatregelen was de start van mijn blok. Het was bizar aangezien de inhoud – infectiezieken en immunologie - en de werkelijkheid samenvielen. Ik ging met Kaltura Classroom aan de slag en ben direct een actualiteitenrubriek gestart om de studenten mee te nemen in de ontwikkelingen rond de behandeling van COVID-19. Ik werkte steeds één dag vooruit met het ontwikkelen van onderwijs en probeerde de studenten tegelijkertijd te laten zien wat er daarna kwam. Het was hard werken, te meer omdat ik daarna nog een blok van een collega met zwangerschapsverlof overnam. Maar het lukte.’

Arriana Pranger
Een van de resultaten van de challenge om een geneesmiddel zonder tekst uit te beelden voor de medestudenten. De illustratie betreft de ontstekingsremmer adalimumab, hier gebruikt voor de behandeling van psoriasis.

Structuur
‘Voor mij was het van belang dat ik de studenten thuis structuur gaf door veel activerend onderwijs aan te bieden, ze online te laten samenwerken, en door ingeroosterd en ad hoc feedback te vragen over de onderwijsmethoden. Het commentaar gebruikte ik zo mogelijk meteen voor verbetering. De studenten konden me ook altijd mailen als ze een vraag of probleem hadden. Ze erbij houden was belangrijk.’

De coschappen
‘Dan hadden we nog het probleem van de coschappen in ziekenhuisapotheken. Door corona vonden maar negen studenten van de 48 studenten een plaats. Voor de anderen heb ik in sneltreinvaart onderwijs ontwikkeld dat de beroepspraktijk zo dicht mogelijk benaderde. Het bleek het ontbrekende stukje waarover ik vorig jaar in mijn verbeterplan schreef: Over nadenken. Iets dergelijks blijft dus na corona zeker deel uitmaken van het curriculum.‘

Stel dat je wint, wat ga je dan doen met die 25.000 euro?

‘Ik heb het blok Infectieziekten en Immunologie heel over- en inzichtelijk willen maken voor studenten en ik wil een app ontwikkelen die dat ondersteunt voor mijn favoriete onderwerp, de farmacokinetiek van geneesmiddelen (wat doen ze en waar blijven ze in het lichaam?) en daaraan gekoppeld het geven van individueel dosisadvies. Dat advies is afhankelijk van verschillende factoren die elk in een ander onderdeel van het curriculum centraal staan. Met de app wil ik het interafhankelijke overzicht bieden, dat is naar mijn mening de basis van de unieke kennis van een apotheker. Als je die hebt, kun je terugredeneren waarom je bijvoorbeeld bij een oudere patiënt digoxine bij harttimestoornissen lager doseert. De onderdelen van de master beter op elkaar aan laten sluiten en in elkaar laten grijpen…Dat zou mooi zijn.’

Filmpje van twee studenten over de kenmerkende eigenschappen van het antibioticum vancomycine.

Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

Over de LUS Onderwijsprijs
De LUS Onderwijsprijs – tijdelijk omgedoopt tot Leidse Onderwijs-op-afstandprijs - is een initiatief van het Leids Universitair Studentenplatform (LUS). Bij de opening van het academisch jaar, dit jaar op 31 augustus, wordt de docent gelauwerd die zich het meest 'verdienstelijk heeft gemaakt in het onderwijs'. Alle studenten van de Universiteit Leiden kunnen een docent voordragen. Het LUS bezoekt enkele colleges van de voorgedragen docenten, waarna zij drie finalisten kiest. Daarbij let het LUS onder meer op onderwijsinnovatie en interactie met studenten. De winnaar krijgt voor vijf jaar een plaats aan de Leiden Teachers’ Academy en daarmee een beurs van 25.000 euro, gedurende die tijd te besteden aan onderwijsvernieuwing. De genomineerden in 2020 zijn, naast Arianna Pranger (Geneeskunde), Nuno Atalaia (Geesteswetenschappen) en Aris Politopoulos (Archeologie).

Tekst: Corine Hendriks
Fotografie: Melissa Schriek
Mail de redactie

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.