Crowdfundingsactie voor project Top 40 van de Gouden eeuw

Het project 'De Top 40 van de Gouden Eeuw' heeft als doel om de liedcultuur van deze periode beter in beeld te brengen. Universitair docent Olga van Marion is bij dit project betrokken. Om deze Top 40 op te kunnen nemen en uit te kunnen brengen, is er een crowdfundingsactie gestart.

Wie kan zich een leven voorstellen zonder popmuziek, kerstcantates of kinderliedjes? Of je nu van musical houdt of van opera, nederhop, gangsta rap of psalmen, (mee)zingen doen we allemaal. Dat was in de Gouden Eeuw niet anders. Sterker nog, de zeventiende-eeuwse Nederlanders zongen nog veel meer. Zij zongen zelf, van de wieg tot het graf en - zoals we op prenten en schilderijen kunnen zien - liefst met liedboekjes in de hand. Welke liederen werden dan het meest gezongen?

Het doel van het project ‘Top 40 van de Gouden Eeuw’ is om de liederen en melodieën uit de lange zeventiende eeuw (1535-1750) weer tot klinken te brengen aan de hand van midi-files en muzikale opnamen (op cd en op streamingdiensten als Spotify en iTunes) én om ze breed toegankelijk te maken via een publicatie: het liedboek van de Top 40. Op deze manier kan iedereen deze liederen ook weer leren zingen en brengen we de Nederlandse liedcultuur uit de Gouden Eeuw tot leven. Het project zal op unieke wijze een belangrijk aspect van de populaire cultuur uit de zestiende en zeventiende eeuw toegankelijk maken voor een hedendaags publiek en voor volgende generaties.

Meer weten?

Meer informatie is te vinden op de website van het project. Financieel steunen kan via de site van SteunLeiden.