Den Haag wil legal tech start-ups aantrekken

In een interview met hoogleraar recht en informatica Jaap van den Herik schrijft juristenplatform Mr. dat de gemeente Den Haag meer legal tech start-ups wil aantrekken. De gemeente heeft daarom aan het Leiden Centre of Data Science (LCDS) van de Universiteit Leiden opdracht gegeven voor een onderzoek naar het gebruik van legal tech binnen de gemeente.

“Den Haag wil zich op deze manier nog sterker profileren als internationale stad van vrede en recht,” licht onderzoeksleider en hoogleraar recht en informatica Jaap van den Herik toe. “Dit helpt Den Haag op de kaart te zetten.”

De opdracht aan de universiteit vloeit rechtstreeks voor uit de start van de nieuwe opleiding Leiden Legal Technologies Program die is gevestigd in Den Haag. In deze opleiding wordt samengewerkt door Faculteit der Rechtsgeleerdheid, de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen en de Faculteit Governance and Global Affairs van de Universiteit Leiden. Ook de gemeente Den Haag en het ministerie van Justitie en Veiligheid participeren. De opleiding start in maart.

Volgens Jaap van den Herik is de opleiding uniek voor Nederland, omdat juristen daar kunnen leren hoe ze Artificial Intelligence (AI) kunnen gebruiken ter ondersteuning van de rechtspleging.

Lees het hele artikel op de website van Mr.