LUCAS Dissertatieprijs 2020

Op vrijdag 15 januari werden tijdens de online LUCAS Nieuwjaarsborrel maar liefst twee winnaars van de LUCAS Dissertatieprijs 2020 bekendgemaakt. De genomineerden voor deze prijs waren Ingrida Bakutyte, Kai-Wen Chiu, Frederik Knegtel, Kasper van Ommen, Steven Ooms, Lieke Smits, Coen van 't Veer, en Jiyu Zhang. De Impactcommissie van LUCAS kende de Dissertatieprijs 2020 toe aan Lieke Smits en Coen van 't Veer.

Lieke Smits

Lieke Smits promoveerde op 9 januari 2020. Zij kreeg de prijs voor haar dissertatie getiteld: Performing Desire: Bridal Mysticism and Medieval Imagery (c. 1000-1500).
Smits: "The twelfth-century Latin West saw the rise of a tradition of bridal mysticism. Based on the Song of Songs, the Old-Testament love dialogue, the relationship with God was envisioned as a love relationship with the heavenly bridegroom involving feelings of desire. The leading question in my research is how, in the medieval Low Countries, the affectionate and multisensorial vocabulary related to the Song of Songs engaged reader-viewers in a personal, transformative dialogue with Christ by evoking performative modes of reading and viewing that encouraged devotees to physically or imaginatively play out the text or image."

Coen van 't Veer

Coen van 't Veer promoveerde op 18 februari 2020. Hij kreeg de prijs voor zijn dissertatie getiteld: De kolonie op drift. De representatie en constructie van koloniale identiteit in fictie over de zeereis tussen Nederland en Nederlands-Indië (1850-1940).
De mailboten die in de periode 1850-1940 tussen Nederland en Nederlands-Indië voeren, vormden een microkolonie: een gecomprimeerde versie van de koloniale samenleving. Tijdens de zeereis zaten witte nieuwkomers, ervaren reizigers en het inheemse (scheeps)personeel gedurende meerdere weken onder wisselende weersomstandigheden op een beperkte oppervlakte met elkaar opgescheept. Geen wonder dat er veel romans en korte verhalen zijn geschreven over het leven aan boord, verhalen vol extreme emoties, harde botsingen en bijzondere lotsverbindingen. Aan de hand van een analyse van 43 reisverhalen laat Van 't Veer zien hoe in de contact zone van het schip de koloniale identiteit wordt gerepresenteerd en geconstrueerd. De idealen die hierbij een rol spelen, bewegen mee op de golven van het koloniale politieke getij. Op subtiele wijze laten deze koloniale mechanismen nog steeds hun sporen na in onze postkoloniale samenleving."

Voor meer informatie over beide dissertaties:
zie catalogus Universiteitsbibliotheek Leiden University Repository