Onderzoek naar slavernijverleden van De Nederlandse Bank van start

Zoals veel publieke instellingen, bedrijven en gemeenten is ook De Nederlandse Bank (DNB) zich bewust van de huidige discussie over het slavernijverleden. Eind juni 2020 heeft DNB, mede naar aanleiding van het onderzoek bij de Bank of England, besloten tot een historisch onderzoek naar de relatie tussen DNB en slavernij.

Na een aanbestedingstraject is de opdracht tot een historisch onderzoek gegund aan een onderzoeksteam onder leiding van Karwan Fatah-Black. Joris van den Tol en Lauren Lauret ontfermen zich over twee belangrijke deelonderzoeken: wat was de financiële betrokkenheid van de bank bij het slavernijsysteem en wat was de politieke invloed die door DNB werd uitgeoefend op het koloniale beleid?

Het onderzoeksteam wordt bijgestaan door een drietal studenten. Zij
 zullen onderzoek doen in de archieven van het Ministerie van Koloniën, de archieven van DNB, bedrijfsarchieven en de familiearchieven van vooraanstaande medewerkers van de bank. De uitkomst zal al aan het einde van 2021 aan DNB gepresenteerd worden.