Aanstelling Kristiaan van der Heijden verlengd

De aanstelling van portefeuillehouder Onderwijs in het Faculteitsbestuur FSW Kristiaan van der Heijden is met 3 jaar verlengd per 1 januari jl. Met de felicitaties vroegen wij Kristiaan over zijn plannen en wensen.

Wat zijn jouw grote uitdagingen, op het gebied van onderwijs, in het komend jaar?

Er is natuurlijk vooral één grote uitdaging en dat is hoe we met z’n allen zo goed mogelijk de COVID-19 crisis doorkomen. Het lukte in de afgelopen periode, dankzij de enorme inzet van collega’s en studenten, om het onderwijs en het onderzoek zo goed als mogelijk door te laten gaan. Maar de huidige lockdown situatie maakt het er niet gemakkelijker op. Het is onduidelijk hoe lang dit gaat duren en dat maakt het ingewikkeld om plannen te maken.

Ik hoop dat we op redelijke termijn weer terug kunnen naar de reguliere manier van werken. Maar ook dat we sommige aspecten die we hebben geleerd uit deze COVID-19 periode voortzetten. Ik merk om me heen dat er veel oog is voor elkaars gezondheid en welzijn, dat er initiatieven zijn ontstaan op gebied van gezondheid en welzijn zoals 'peer support groups', healthyuniversity@home, maar ook online koffiemomenten waar collega’s hun zorgen kwijt kunnen en steun aan hebben. Sommige collega’s hebben betere manieren van samenwerken ontdekt en ik hoor verhalen van docenten over online onderwijsvormen die eigenlijk wel goed bevallen. Dit is natuurlijk een rotperiode, maar laten we zoveel mogelijk van een nood een deugd maken. Het is interessant en zinvol voor ons allemaal om stil te staan bij de vraag wat deze periode ons leert.

Gelukkig gloort er licht aan het einde van de tunnel met de start van vaccinaties.

De afgelopen periode was hectisch en reactief op alle COVID-19 zaken die op ons afkwamen. Ik hoop dat we in de komende periode meer tijd hebben om ons te richten op lange termijn strategische zaken die belangrijk zijn voor de toekomst van onze faculteit. Dat we met z’n allen de schouders kunnen zetten onder belangrijke zaken zoals het bevorderen van inclusiviteit, structureel verminderen van werkdruk, versterking van scholing, ondersteuning en waardering van docentschap en het optimaliseren van het arbeidsmarktperspectief van onze studenten. Verder vind ik de rol van onze faculteit voor de samenleving zeker in de komende periode heel belangrijk. Na de crisis zal nog duidelijker worden wat de lange termijn gevolgen zijn van deze crisis, hoe dat onze manier van doen en denken en onze omgangsvormen heeft veranderd, maar ook welke maatschappelijke knelpunten de crisis heeft voortgebracht. We hebben in onze faculteit een enorme rijkdom aan creativiteit en denkkracht die we via ons onderwijs en onderzoek kunnen inzetten ten behoeve van die maatschappelijke vraagstukken.

Waar verheug je je het meest op?

Ik verheug me het meeste op dat we weer met z’n allen vrij in onze universiteitsgebouwen kunnen bewegen, dat ik collega’s tegenkom en we het met elkaar kunnen hebben over waar we mee bezig zijn en wat ons bezig houdt. Dat was in het verleden zo vanzelfsprekend, dat nam ik voor lief en dat mis ik nu. Veel communicatie is in deze online periode vrij doelgericht en in zekere zin ook efficiënt, maar soms kunnen juist de onverwachte en spontane ontmoetingen in de gang of het faculteitscafé heel inspirerend en verfrissend zijn. Ik hoop dat dat snel weer mogelijk wordt.