Vier genomineerden voor de facultaire impactprijs 2020

Jaarlijks reikt de Faculteit Geesteswetenschappen een prijs uit aan een onderzoeker of docent die zich in het afgelopen jaar verdienstelijk heeft gemaakt in het vergroten van de maatschappelijke impact van zijn of haar onderwijs en/of onderzoek. Elke medewerker van de faculteit heeft de kans gehad om zichzelf of een collega te nomineren voor deze prijs. Dit heeft geleid tot vier kandidaten (in willekeurige volgorde):

Peter Burger

Meer dan tien jaar geleden bedacht Peter Burger, samen met zijn collega Alexander Pleijter, Nieuwscheckers, een factcheck-project om de studenten van de opleiding Journalistiek en Nieuwe Media te leren om het nieuws te controleren en de feiten te checken. Ook op sociale media gaat Peter voorop in de strijd tegen nepnieuws en desinformatie. Regelmatig tikt hij inmiddels tientallen politici op Twitter op de vingers omdat ze onwaarheden verkondigen.

In het afgelopen jaar heeft Peter zich met Nieuwscheckers sterk ingezet voor het bestrijden van desinformatie over corona. Ook ontdekte Peter dit jaar honderden valse Indonesische accounts die op Facebook, Instagram, YouTube en Twitter ageren – ook in het Nederlands – tegen Papoea-onafhankelijkheidsactivisten. Hij deed dit onderzoek in samenwerking met actualiteitenprogramma Nieuwsuur en het bedrijf 3DUniversum. Verder werkte Peter mee aan Factrank. Deze tool detecteert automatisch ‘checkbare’ uitspraken in Tweede Kamerdebatten of tweets van politici.

Elizabeth den Hartog

Elizabeth den Hartog wijdt zich aan het ontsluiten van ons middeleeuwse erfgoed voor een breed publiek. Den Hartogh geeft in het hele land en ver daarbuiten publiekslezingen op uitnodiging van erfgoedinstellingen, gemeentes, kerkgemeentes en andere groeperingen. Ze schreef talrijke boeken en artikelen en wist daarmee een breed lezerspubliek te bereiken dat de universitaire wereld ver overstijgt. Elizabeth geeft ook nog vaak gidsbeurten, alsook nascholing voor docenten middelbaar onderwijs en voor gidsen. Ze helpt actief mee met tal van tentoonstellingen en schrijft regelmatig spannende blogs om de middeleeuwen dichter bij het publiek te brengen

Nadine Akkerman

Nadine Akkerman’s werk belicht de geschiedenis van traditioneel gemarginaliseerde groepen. Haar werk heeft eraan bijgedragen dat stemmen van vrouwen, die grotendeels uit de geschiedenis waren gewist, weer gehoord worden. Akkerman produceerde, samen met MIT collega Jana Dambrogio, onderwijsvideo’s die ingaan op ‘letterlocking’, een manier van vroegmoderne vrouwelijke spionnen om verborgen boodschappen te versturen. De video’s zijn ondertussen meer dan 25000 keer bekeken. Akkerman’s monografie ‘Invisible Agents’ over vrouwelijke spionnen is zowel door academici als door het algemene publiek goed ontvangen. Ook droeg Akkerman, als enige geesteswetenschapper dit jaar, bij aan de VPRO serie ‘Grote Vragen’ waarin academici grote onderzoeksvragen bespreken. De uitzending is inmiddels bekeken door 287.000 mensen.

Leiden University Centre for the Study of Islam and Society (LUCIS)

Het Leiden University Centre for the Study of Islam and Society (LUCIS) is een platform van Leidse wetenschappers op het terrein van islam- en Midden-Oostenstudies. Sinds 2016 organiseert LUCIS jaarlijks in het Rijksmuseum voor Oudheden de Midden-Oosten Cultuurmarkt met gemiddeld 2000 bezoekers. In het Leiden Islam Blog publiceren wetenschappers van de Universiteit Leiden populairwetenschappelijke artikelen en opiniestukken. De views liggen gemiddeld op 10.000, met uitschieters van 120.000. In 2021 komt er ook een LUCIS-podcast. LUCIS actualiteitenpanels brengen wetenschappers, journalisten en beleidsmakers samen om actuele onderwerpen te bediscussiëren. LUCIS’ culturele evenementen verbinden cultuur en wetenschap: concerten, filmvertoningen, tentoonstellingen, boekpresentaties en poëzievoordrachten worden gecombineerd met lezingen.

LUCIS richt zich ook op een internationaal publiek, middels haar blog maar ook met de MOOC “The Cosmopolitan Medieval Arabic World”. In de What’s New! lezingenreeks presenteren onderzoekers hun nieuwste projecten aan studenten en collega’s. Lezingen voor het Studium Generale trekken een ouder publiek. De Pre-University colleges zijn juist gericht op middelbare scholieren.

De jury bestaat uit de volgende personen:

De winnaar zal binnenkort via deze website bekend worden gemaakt.