Vijf nieuwe Leidse leden KHMW

De Koninklijke Hollandse Maatschappij der Wetenschappen heeft vijf nieuwe Leidse leden benoemd: Annetje Ottow, Carsten de Dreu, Pancras Hogendoorn, Maartje van der Woude en Ton Schumacher treden toe tot het oudste 'genootschap der geleerden' van Nederland.

De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) is in 1752 opgericht, en houdt zich sinds die tijd bezig met het slaan van een brug tussen wetenschap en maatschappij. De KHMW bestaat uit enerzijds vertegenwoordigers van de samenleving die in de wetenschap geïnteresseerd zijn - directeuren genoemd, nu ruim 400 - en anderzijds een groep van wetenschappers - leden genoemd, nu ruim 500 hoogleraren. De leden zijn verantwoordelijk voor de wetenschappelijke activiteiten van de KHMW: het toekennen van prijzen voor wetenschappelijke prestaties, het organiseren van lezingen en het uitgeven van publicaties.

De Leidse hoogleraren Carsten de Dreu (Organisatiepsychologie), Pancras Hogendoorn (Pathologie, en tevens decaan van het LUMC), Maartje van der Woude (Rechtssociologie) en Ton Schumacher (Immunotechnologie) zijn benoemd tot lid. Annetje Ottow, de kersverse voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Leiden, is toegetreden tot de groep der directeuren van de KHMW.