Anja Rüten-Budde wint de C.J. Kok Juryprijs voor beste proefschrift

Statistica Anja Rüten-Budde heeft de C.J. Kok Juryprijs 2020 gewonnen. Haar proefschrift resulteerde in een app die patiënten met wekedelentumoren en hun artsen helpt om weloverwogen keuzes te maken voor de behandeling. ‘Haar werk is interdisciplinair en direct relevant voor de maatschappij,’ aldus de jury.

Waardering

De jury was onder de indruk van zowel de kwaliteit als kwantiteit van Rüten-Buddes werk. ‘Het proefschrift bestaat uit zeven artikelen, waarvan er zes al gepubliceerd zijn. Daarnaast is Anja co-auteur van nog eens zes artikelen. Vóór Anja’s werk was er geen wiskundige tool om te helpen bij het nemen van beslissingen.' De jury waardeert zeer dat zij niet alleen statistische modellen ontwikkelt, maar ook artsen helpt met het analyseren van hun data. ' 'Op die manier verbindt ze theorie en praktijk in de statistiek en geneeskunde.’

Rüten-Budde: ‘De beste klinische modellen ontstaan uit nauwe samenwerkingen tussen statistici en clinici’

Over het onderzoek

Wanneer iemand de diagnose 'kanker' krijgt, staan de patiënt en arts voor een moeilijke beslissing: wat is de optimale behandeling voor de situatie van de patiënt? Vaak zijn er meerdere opties, elk met hun voors en tegens. Een belangrijke factor in dit beslissingsproces is de overlevingskans. Tijdens haar promotieonderzoek ontwikkelde Rüten-Budde wiskundige modellen om de overleving van patiënten met wekedelentumoren te voorspellen. Dit is een vorm van kanker die voorkomt in weke delen zoals spieren en pezen. Hierbij raken vaak armen, benen en onderbuik aangetast. Op basis van specifieke kenmerken van de patiënt zal een schatting van de overlevingskans helpen bij het bepalen van de beste behandelingsstrategie.

Rüten-Budde gebruikte wereldwijde gegevens van patiënten met wekedelentumoren met verschillende kenmerken - zoals leeftijd, tumorgrootte en de plek van de tumor - om de overlevingskans voor verschillende situaties in te schatten. Ze ontwikkelde een app die een gepersonaliseerde overlevingskans geeft binnen een bepaald tijdsbestek na de operatie. De promotie werd gefinancierd door KWF Kankerbestrijding.

Foto: Pim Rusch