Diploma-uitreiking van de master Cyber Security: Een digitaal feestje

Met een reis door Nederland waren de voorbereidingen voor de graduation van de master Cyber Security al weken geleden gestart. De apotheose vond donderdag 11 februari plaats. Een verslag van een digitale diploma-uitreiking.

Prof.dr. Bibi van den Berg reisde samen met twee docenten het land door om alle studenten persoonlijk thuis en geheel coronaproof een enorme uitnodiging te overhandigen voor deze feestelijke diploma-uitreiking. ‘Als een soort Gaston uit de postcodeloterij, maar dan zonder geld’ zoals Van den Berg het zelf verwoordde toen zij alle aanwezigen digitaal welkom heette op 11 februari. Alle studenten zijn thuis gefilmd en werden op deze manier persoonlijk in het zonnetje gezet. Vrienden en familie die de gebeurtenis via een livestream volgden zagen zo de studenten vanuit hun eigen huiskamer voorbij komen.

De eerste groep afgestudeerden

Verrassingsdozen

Nadat de eerste zeven bijzondere laudatio’s zijn uitgesproken, sommige online en sommige live vanuit Wijnhaven, mogen de studenten de dozen die zij eerder met de post hebben
ontvangen open maken. Eindelijk mochten de camera’s aan en zagen de vele aanwezigen de eerste blije studenten hun verdiende diploma, cap, jaarboek, flesje prosecco en mok uitpakken. Dat hun diploma ook in het pakket zat, bleek niet zonder slag of stoot te zijn verlopen. De diploma’s moeten namelijk ondertekend worden door de voorzitter van de Examencommissie, maar die was met zijn auto ingesneeuwd. Met heel wat kunst- en vliegwerk is het uiteindelijk toch gelukt om de diploma’s – ondertekend en wel – op tijd bij de masterstudenten te krijgen.

Dr. Tommy van Steen en Prof.dr. Bibi van den Berg

Kroon op vele werk

Daarna krijgt Jacqueline Houweling, één van de masterstudenten die haar diploma kreeg, het woord. Duidelijk wordt dat, ondanks de gekke periode, het gevoel van trots overheerst. Ze heeft ontzettend warme herinneringen aan de diverse groep. Vooral de introductiedagen staan haar bij, omdat de colleges zo interessant waren en het samen dineren erg gezellig. Jacqueline hoopt dat – wanneer dit weer mogelijk is - de groep bij elkaar zal komen voor een borrel. Even later blijkt dr. Els de Busser deze wens te delen. Zij benadrukt ook de gezelligheid van de groep en vertelt dat het soms lastig kon zijn om de studenten na de koffiepauze weer terug de collegebanken in te krijgen. De Busser hoopt dat de groep van deze dag geniet en dat ze deze uitreiking zien als de kroon op het vele werk dat zij verricht hebben om hier aanwezig te kunnen zijn.

De tweede groep afgestudeerden

Online groepsfoto

Nadat alle studenten hun moment hebben gehad, is het tijd voor de traditionele groepsfoto. Dit blijkt zo makkelijk nog niet, want Teams laat het niet toe om zoveel camera’s tegelijk aan te zetten. Toch verschijnen alle studenten breed lachend en met cap voor hun eigen webcam, zodat er met enige photoshop toch een prachtige groepsfoto kan worden gefabriceerd. Ook spreekt pedel Erick van Zuijlen de groep nog even toe vanuit het Zweetkamertje in Leiden. Vanwege corona is dit nu niet mogelijk, maar alle afgestudeerden zijn zeker welkom om later in het jaar hier hun handtekening te komen zetten. Van den Berg sluit de uitreiking af door de studenten, haar collega’s en studiecoördinator Chantal de Groot in het speciaal enorm te bedanken.