GroenLinks wil onderzoek naar dubbele pet belastingwetenschappers

Belastingwetenschappers hebben te vaak een dubbele pet op: ze adviseren de regering over wetgeving, en tegelijkertijd helpen ze bedrijven om zo min mogelijk belasting te betalen. Dat moet veranderen, vindt GroenLinks-Kamerlid Bart Snels.

Jan Vleggeert

Snels komt hij met het onderzoek 'Wetenschappers in dienst van de Zuidas', waarin hij vaststelt dat 72 procent van de hoogleraren belastingrecht en ondernemingsrecht een nevenfunctie heeft in de advocatuur. Als wetenschapper hebben ze invloed op politieke besluitvorming, omdat ze vaak in ministeriële adviescommissies zitten. Het Kamerlid stelt dat deze commissies door advieskantoren, waar de hoogleraren ook aan verbonden zijn, gebruikt worden om over wetgeving te adviseren die hen goed uitkomt.

In het najaar van 2020 hield hoogleraar Belastingrecht Jan Vleggeert zijn oratie over deze vorm van belangenverstrengeling. Hij heeft daar wel over geaarzeld, zegt hij in het actualiteitenprogramma EenVandaag. Niet onterecht, zo bleek, want het is hem niet door alle collega's in dank afgenomen. 'Maar ik vond het een reëel probleem, dat aangekaart moest worden. Als we op deze voet doorgaan worden we straks als wetenschap niet meer serieus genomen.'

De onafhankelijkheid van de fiscale wetenschap staat volgens Vleggeert onder druk. 'Als adviseur dien je het klantbelang. Als je dan op de universiteit onafhankelijk naar fiscale kwesties moet gaan kijken, dan wordt het toch wel lastig om het klantbelang niet mee te laten wegen.'

Bekijk hier het item van EenVandaag.