Hans-Martien ten Napel over Tocqueville en de moderne democratie

De afgelopen periode was Hans-Martien ten Napel enkele malen in het nieuws over bovengenoemd onderwerp.

Op 16 februari j.l. leverde Hans-Martien ten Napel, samen met hoogleraar Religie, Recht en Samenleving aan de Radboud Universiteit Sophie van Bijsterveld, een bijdrage aan een programma van Radboud Reflects over de vraag wat de Franse filosoof Alexis de Tocqueville zou vinden van de moderne Nederlandse democratie. Een podcast en een video van het programma, waarvoor zich 300 belangstellenden hadden aangemeld, zijn inmiddels hier beschikbaar.

In de aanloop naar het programma publiceerden Van Bijsterveld en Ten Napel tevens een essay over “Tocqueville en de moderne democratie” op het platform Het Goede Leven en een opinieartikel “Wat wij in de toeslagenaffaire kunnen leren van Tocqueville” in het Reformatorisch Dagblad.

Het programma en de publicaties bouwen voort op de recent bij Boom juridisch verschenen bundel Een nieuwe politieke formule. Ideeën voor staat en samenleving geïnspireerd door Alexis de Tocqueville (2021). In Maatschappij & Politiek, Vakblad voor Maatschappijleer (21-01), een uitgave van ProDemos - Huis voor democratie en rechtsstaat, verscheen deze voorpublicatie, met recensie.

Tijdens de komende, vierde conferentie van de European Academy of Religion in Münster (of online) hopen Van Bijsterveld en Ten Napel een internationaal panel voor te zitten over “Tocqueville, Religion & Democracy”.