Recensie Clingendael Spectator: ‘Achter de schermen bij de BVD: Het leven van Ad de Jonge’

Ben de Jong, gastdocent bij ISGA, publiceerde in 2020 zijn boek over het bijzondere leven van Ad de Jonge dat een kijkje achter de schermen geeft bij de Nederlandse Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD).

Ad de Jonge werkte tussen 1952 en 1979 bij de Nederlandse BVD. De BVD hield zich vooral bezig met dreigingen die zich op het eigen nationale territorium voordeden en had tijdens de Koude Oorlog een bijzondere positie in het Nederlandse politieke bestel. Ad de Jonge focuste zich bij het wetenschappelijk bureau van de Partij voor de Arbeid op de infiltratietechnieken van de Communistische Partij Nederland (CPN) en schopte het bij de BVD tot hoofd van Afdeling B, die zich richtte op de CPN en de daarmee verbonden mantelorganisaties.

Voorgelegd aan de AIVD

Het boek is gebaseerd op uitgebreide, op band opgenomen interviews met Ad de Jonge in de periode van 1997 tot 2001 in combinatie van archiefmateriaal en interviews met oud-collega’s. Er komt onder meer aan bod hoe de BVD agenten rekruteerde binnen de CPN en gelieerde mantelorganisaties. Uiteindelijk is het boek als manuscript aan de Algemene Inlichtingen – en Veiligheidsdienst (AIVD) voorgelegd ter inzage. Dit leverde vijf voorstellen tot verandering op waarmee Ben de Jong heeft ingestemd. Danny Pronk van Instituut Clingendael: ‘Het boek is deels memoires en biografie, en deels aanvulling op de geschiedschrijving van de Nederlandse inlichtingen- en veiligheidsdiensten die nog altijd voortbouwen op de methodieken uit de tijd van Ad de Jonge.’

Lees het hele artikel op de website van Clingendael.

Dr. Ben de Jong is gastonderzoeker op het gebied van inlichtingendiensten bij het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden. Voorheen was hij als gastonderzoeker verbonden aan de Universiteit van Amsterdam.