Masteropleiding Population Health Management van start

Het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en de Universiteit Leiden starten vanaf 1 september 2021 met de tweejarige Engelstalige masteropleiding Population Health Management (PHM). De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) heeft hiervoor groen licht gegeven. De opleiding zal worden aangeboden vanaf de LUMC-Campus Den Haag en biedt in het eerste jaar plaats aan ongeveer 25 studenten.

De gezondheidszorg  staat wereldwijd voor grote uitdagingen. De coronacrisis toont de kwetsbaarheid van de zorg. Het aantal mensen met chronische ziekten neemt toe en de zorgkosten blijven stijgen. Op de LUMC-Campus Den Haag werken we aan oplossingen voor een patiëntgerichte, betaalbare en toegankelijke zorg. Opleidingsdirecteur Marc Bruijnzeels: “Population Health Management heeft tot doel om gezondheidsproblemen bij brede bevolkingsgroepen vroegtijdig aan te pakken. Daarom kiest het LUMC nadrukkelijk voor PHM als proactieve strategie en werkt de medische faculteit als innovator aan de verbetering van de gezondheidszorg en gezondheid van mensen.”

Innovatieve oplossingen

PHM is een innovatief vakgebied. Op de LUMC-Campus Den Haag werkt een team van artsen, datawetenschappers, bestuurskundigen en sociale wetenschappers aan manieren om de gezondheid van mensen te verbeteren. Met als doel de steeds groter wordende gezondheidsverschillen tussen mensen wereldwijd te verkleinen en een duurzaam zorgsysteem te creëren. De vraag naar speciaal hiervoor opgeleide professionals die een verbindende rol kunnen spelen tussen de verschillende betrokken disciplines, is groot.

Studenten met een vooropleiding in de gezondheidszorg kunnen deelnemen aan het nieuwe masterprogramma. Na het afronden van de master zullen zij als strategisch partner in staat zijn om relevante personen en organisaties bij elkaar te brengen voor innovatieve en preventieve oplossingen binnen de gezondheidszorg door middel van nieuwe strategieën op het snijvlak van data, governance en gedrag. Tijdens de opleiding leren ze de ‘taal’ van meerdere disciplines te spreken. Het curriculum van de master is namelijk ontworpen door docenten van vier verschillende faculteiten van de Universiteit Leiden: Governance and Global Affairs, Sociale wetenschappen, Wiskunde en Natuurwetenschappen, én het LUMC.

Toekomstgericht onderwijs

Het curriculum van de master bestaat uit een combinatie van online leren en intensieve on campus groepsweken. Daarnaast gaan de studenten op de LUMC-Campus Den Haag aan de slag met verschillende projecten voor zorgorganisaties. Hiermee doen zij waardevolle praktijkervaring op en maken ze de gezondheidszorg duurzamer en waardevoller.