Neele Boelens: ‘Ik vind het belangrijk om jongeren naar de stembus te krijgen’

Neele Boelens is bestuurslid bij DWARS, de jongerenorganisatie van GroenLinks. Daarnaast volgt ze twee studies aan de Universiteit Leiden: Taalwetenschap en Bestuurskunde. Een druk jaar, zeker met de verkiezingen voor de deur.

Binnen DWARS is Neele het bestuurslid Organisatie & Leden. ‘Ik ben verantwoordelijk voor de nieuwe leden die binnenkomen. Ik leg hun uit wat DWARS is en wat we precies doen als organisatie. Ik zorg er ook voor dat zij zich welkom voelen en dat kan alleen door ervoor te zorgen dat we een diverse, toegankelijk en inclusieve organisatie zijn.’

Verkiezingen

Daarnaast is Neele druk met de aankomende landelijke verkiezingen. ‘We werken er als bestuur naartoe. Ik ben zelf voornamelijk bezig met de grote hoeveelheid leden die we waarschijnlijk gaan krijgen, omdat steeds meer jongeren politiek bewust worden.’ Samen met haar bestuur organiseert ze ook allerlei activiteiten in aanloop naar de verkiezingen, zoals gesprekken met Tweede Kamerkandidaten. ‘Het is iets wat al vanaf het begin van het bestuursjaar op de agenda staat en waar we naartoe leven. We denken het hele jaar al na over wat onze strategie wordt en welke media-uitingen we gaan inzetten.’

Jongeren

Dit jaar ligt de focus voor DWARS vooral op het bereiken van jongeren, voornamelijk de generatie die voor de eerste keer gaan stemmen. ‘Het is zo ontzettend belangrijk dat deze jonge doelgroep naar de stembus gaat. Uit onderzoek blijkt dat als je de eerste keer niet gaat stemmen, de kans kleiner is dat je op latere leeftijd wel gaat stemmen. Al zijn het maar een paar extra jongeren die besluiten te gaan stemmen, dan is dat al winst voor het hele land.’ Want ook jonge mensen moeten volgens Neele meedoen in de democratie.

Twee studies

Naast haar drukke bestuursjaar doet Neele ook nog twee opleidingen, waaronder Taalwetenschap. ‘Het is inderdaad erg druk, twee studies en daarnaast ben ik nog ongeveer 20 tot 30 uur per week bezig met DWARS. Daarom heb ik afgelopen semester wat minder vakken gedaan en komend semester volg ik drie vakken.’ Toch heeft ze wel veel aan haar studies: ‘Vorig semester had ik een vak over strategisch taalgebruik, de dingen die ik leerde tijdens dit vak kon ik gelijk toepassen bij mijn werk voor DWARS!’ Zo zijn haar opleiding en haar bestuursfunctie juist weer een heel goede aanvulling op elkaar.

Op 17 maart 2021 zijn de landelijke verkiezingen van Nederland en kiezen wij wie ons gaat vertegenwoordigen in de Tweede Kamer. In deze korte interviewreeks spreken wij met studenten, alumni en wetenschappers van de Faculteit Geesteswetenschappen die zelf iets met de verkiezingen doen.