Ruimte-rechtbank Verenigde Arabische Emiraten: ambitieus, maar geen primeur

De Verenigde Arabische Emiraten hebben aangekondigd aan een soort ‘ruimte-rechtbank’ te openen. Het wordt een arbitragetribunaal voor buitenaardse conflicten.

Tanja Masson-Zwaan

De oprichting van een ruimterechtbank spreekt enorm tot de verbeelding, maar helemaal nieuw is het niet: er bestaat al een internationaal gerechtshof is waar je met je ruimtegerelateerde geschillen terecht kunt en dat is gevestigd in Den Haag.

'Het maakt onderdeel uit van het intergouvernementele Permanent Hof van Arbitrage (PHA) en stelde al in 2011 optionele arbitrageregels voor ruimtevaart gerelateerde geschillen op', zegt Tanja Masson-Zwaan van het International Institute of Air and Space Law tegen de populair-wetenschappelijke nieuwssite Scientas.nl. Masson-Zwaan is een van de arbiters van het Permanent Hof van Arbitrage.

De plannen voor een eigen hof van de Emiraten verbazen Masson-Zwaan, want het land is een van de meer dan honderd staten die zich aan het Permanent Hof van Arbitrage verbonden hebben en daar dus een beroep op kunnen doen bij geschillen. Maar als je kijkt naar de verrichtingen en ambities van de Verenigde Arabische Emiraten, worden de motieven duidelijker, zegt Masson-Zwaan. 'De Verenigde Arabische Emiraten zijn heel ambitieus. Ze willen bijvoorbeeld naar Mars en grondstoffen gaan delven in de ruimte.' Een eigen hof dat een beeld schetst van wat de Verenigde Arabische Emiraten toelaatbaar achten, kan zo een interessant vestigingsklimaat creëren voor bedrijven. 'Het kan een poging zijn om nieuwe bedrijven aan te trekken.'