Annie Romein-Verschoorlezing: Uitdagingen en Wensen voor de Toekomst

Wat zijn in de komende jaren de grootste uitdagingen én wensen voor vrouwenemancipatie in verschillende sectoren? Voor de 30ste editie van de Annie Romein Verschoorlezing, laten negen inspirerende vrouwen hun licht schijnen over deze vraag, ieder in een korte videopresentatie.

Het is natuurlijk jammer dat we dit jaar niet in het academiegebouw kunnen samenkomen voor de jaarlijkse Annie Romein Verschoorlezing die ieder jaar gewijd is aan hedendaagse vraagstukken rond vrouwenemancipatie. Maar we maken van de nood een deugd! Online kunnen we ruimte maken voor meerdere lezingen, kan iedereen de lezingen ook na internationale vrouwendag nog rustig bekijken, én kan een veel breder publiek kennis maken met de Annie Romein Verschoorlezing.

Al in de tijd van Annie Romein Verschoor werd door sommigen beweerd dat het ouderwets was om over vrouwenrechten te spreken. “De vrouwenemancipatie, ziet men ten onrechte graag als een voorbije en met succes bekroonde ontwikkeling”, schreef zij. Zowel de statistiek als de dagelijkse ervaring leert dat de vrouwenemancipatie ondanks geweldige stappen voorwaarts ook nu nog niet voltooid is. Genoeg reden dus om onvermoeibaar aandacht te vragen voor vrouwenemancipatie en gelijkwaardigheid van de seksen in uiteenlopende sectoren.

Negen inspirerende bewschouwingen

Kersverse voorzitter van het College van Bestuur: Prof. mr. Annetje Ottow verzorgt het online welkom. Ottow is sinds 8 februari 2021 voorzitter van het college van Bestuur en daarmee de eerste vrouwelijke voorzitter van de Universiteit Leiden. De negen spreeksters van deze editie van de Annie Romein Verschoorlezing die ons daarbij op inspirerende wijze op weg helpen zijn (op alfabetische volgorde):

• Dr. Aspha BijnaarOnafhankelijk onderzoeker en adviseur, schrijfster, conceptbedenker en directeur van stichting EducatieStudio.
  • Kauthar BouchallikhtIntersectioneel klimaatactivist & kandidaat Kamerlid GroenLinks.
  • Prof. dr. Rosemarie Buikema - Hoogleraar Kunst, Cultuur en Diversiteit aan de Universiteit Utrecht.
  • Ellen de Bruin - NRC- Journaliste en Schrijfster.
  • Sanne KanisSchrijfser en Business Executive Tech & Media Sector.
  • Hui-Hui PanOprichter Pan Asian Collective en initiatiefnemer achter Omroep PAC.
  • Doortje Smithuijsen - Journalist en Filosoof die zich verdiept in het effect van digitalisering op de analoge mens
  • Dr. Corrie TijsselingSenior Onderzoeker Koninklijke Kentalis.
  • Rivkah op het VeldSportjournaliste.

Negen vrouwen die ons alen kunnen inspireren om ook in onze eigen (werk)omgeving na te denken over stappen die nog gezet moeten worden om bij te dragen aan een samenleving waarin mannen en vrouwen werkelijk gelijkwaardig zijn.

Annie Romein-Verschoorlezing

Alle video's van de Annie Romein-Verschoorlezing 2021 zijn te bekijken via de afspeellijst in YouTube. Klik hier om naar de afspeellijst te gaan en de video's te bekijken!